De wereldwijde discussie over de vraag of gebruik van Huawei-apparatuur in 5G-netwerken geen risico vormt voor de nationale veiligheid heeft een enorme sprong gegeven in de naamsbekendheid van Huawei. Sinds de Chinese fabrikant van spionage wordt beschuldigd, kent iedereen het merk. Dat stelt Peter Zhou, de marketingbaas van Huawei’s wireless business unit.
Zhou maakte zijn opmerkingen vanochtend tijdens een besloten rondetafelgesprek op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona. ‘Iedereen kent ons nu. Zelfs verre familieleden die tot voor kort niet precies wisten voor welk bedrijf ik werkte, weten precies wat Huawei doet. Ook is het tot velen doorgedrongen dat Huawei technisch vooraan staat, met name op gebied van 5G.’ Volgens Zhou heeft ook intern de campagne van de Amerikaanse regering tegen Huawei tot positieve effecten geleid. ‘Onze ontwikkelaars werken nu nog harder.’
Huawei liet onlangs al weten nooit gegevens van haar klanten te lekken naar de Chinese overheid, ook niet als daar nadrukkelijk om wordt gevraagd. Heb bedrijf ontkent in alle toonaarden dat ‘backdoors’ worden geplaatst die Chinese veiligheidsdiensten toegang kan geven tot netwerken en apparatuur daarin. De topman en oprichter van Huawei, Ren Zhengfei, zei liever het hele concern op te doeken dan afbreuk te doen aan zijn principes. Bovendien beloofde Huawei eind vorige week meer openheid over zijn netwerkapparatuur. Aan de bezwaren van Westerse landen wordt verregaand tegemoet gekomen, beweert het bedrijf.
Boycot
Peter Zhou zegt er alles aan te doen het vertrouwen in software en apparatuur van Huawei te herstellen. Onlangs is daartoe in Brussel een securitylab geopend. In het Verenigd Koninkrijk wordt bovendien samengewerkt met het Security Agency van dat land.
De Huawei-marketing wijst er verder op dat een boycot van Huawei de markt verstoort met als gevolg hogere prijzen. Operators in Amerika en Australië gaan meer voor hun netwerken betalen. Uiteindelijk gaan de burgers daar dat in hun portemonnee merken.