Een afspraak bij de huisarts of bij een specialist gaat vaak gepaard met heel wat vragen en/of vragenlijsten. Vaak wordt dit als inefficiënt en stresserend ervaren. De chatbot van de startup Bingli zorgt ervoor dat patiënten thuis al de vragen kunnen invullen en zo een stuk rustiger naar hun afspraak kunnen toeleven.
‘Onze applicatie gebruikt kunstmatige intelligentie (ai) om patiënten beter voor te bereiden op consultaties bij de arts. Dit doen we door slimme medische interviews af te nemen. Op basis van de symptomen gaan we slimme vragen stellen. Het proces van vragen stellen dat zich normalerwijze bij de arts afspeelt, nemen wij over door gebruik te maken van wiskundige algoritmes en ai, waardoor we sneller en objectiever kunnen schakelen’, geeft Tom Van De Putte, de co-founder van Bingli aan.
Hij vervolgt: ‘Patiënten krijgen zo meer tijd om na te denken en je stelt de vragen op het moment dat de klacht zich voordoet. Zeker bij specialisten met vaak lange wachttijden kan dit belangrijk zijn. Als je maanden moet wachten is het moeilijk vragen te beantwoorden over de klacht. Bovendien krijgen patiënten meer gemoedsrust door deze voorbereiding. Ze kunnen de naam van de medicatie opzoeken, vullen de vragen in wanneer ze willen en we bieden alle ondersteuning om correcte info aan de arts te geven. De app is web-based, de patiënt hoeft dus niets te downloaden. De patiënt ontvangt een unieke code, waarmee hij/zijn naar een beveiligde website gaat en klaar.’
De winst voor de huisarts of specialist is duidelijk. ‘Voor de huisarts of specialist levert onze app een belangrijke tijdswinst op, maar ook de kwaliteit gaat erop vooruit. Daardoor kan hij/zijn beter zijn/haar werk doen. De arts krijgt bovendien ook beslissingsondersteuning. Bingli suggereert op basis van het interview een differentiële diagnose op basis van probabiliteit. Er worden minstens vijf diagnoses getoond, waardoor de arts een bredere kijk krijgt en niet naar de meest voor de hand liggende diagnose grijpt Ook het invullen van lange pre-operatieve vragenlijsten nemen we voor onze rekening, en dit in een tiental talen’, vult Van De Putte aan.
Kijken naar het buitenland
Er wordt al zo’n vier jaar gewerkt aan Bingli, maar de startup werd effectief 1,5 jaar geleden opgericht. ‘Samen met Piet Van de Steen sta ik aan het roer. Piet is arts en we werken al jaren samen. We hebben een twaalftal jaar een agentschap in medische communicatie. Daar merkten we dat consultaties als inefficiënt werden ervaren. We zijn dan naar het probleem gaan zoeken en hebben daar een oplossing voor uitgewerkt. Het bleek dat patiënten snel worden onderbroken door hun arts (gemiddeld na elf seconde), stress ervaren en ga zo maar door. Dit leidt tot onvolledige en soms weinig accurate info voor de arts. Problematisch natuurlijk. Met Bingli spelen we hierop in en helpen we dit probleem uit de wereld.’
Momenteel telt Bingli acht medewerkers. ‘Voorlopig is het nog een Belgisch verhaal maar de gesprekken met het buitenland lopen. Er lopen gesprekken met ziekenhuizen in de Verenigde Staten, we zitten met Arab Health rond tafel, we zijn in China geweest en ook de buurlanden staan op de radar. Dit jaar willen we zeker in één groot land aanwezig te zijn. België is een kleine markt en in het buitenland kunnen we meer business genereren en meer data halen. Ons systeem is zelflerend, dus hoe meer data, hoe accurater. Ondertussen zijn er ook twee business angels mee ingestapt, die het schalen naar het buitenland moeten mogelijk maken’, werpt de co-founder een blik op de nabije toekomst.
Anders dan de concurrentie
Rechtstreekse concurrenten zijn er niet. ‘Onze bedoeling is om consultaties beter te maken, wat ook wil zeggen dat er steeds een consultatie voorzien is. Het is nooit ter vervanging van een afspraak. Collega’s van ons gebruiken vergelijkbare technieken, maar zij zetten dit in om een consultatie te vervangen en een diagnose te suggereren aan de patiënt. Bovendien adviseren of het nodig is om een arts te bezoeken of niet. Wij denken dat, in deze fase van ontwikkeling van de technologie, dit nog te vroeg is. Onze app gaat veel meer in detail, waardoor we veel fijner en preciezer kunnen werken. De correctheid is dan ook een stuk beter en daar zijn we best trots op.’
De eerste contracten zijn ondertussen getekend en de implementatie is bezig. ‘De arts of het ziekenhuis financiert het gebruik van de applicatie. Bij ziekenhuizen werken we op basis van return on investment. We bekijken de efficiëntiewinsten en baseren daar ons verdienmodel op. We nemen heel wat administratief werk in een ziekenhuis weg en we weten allemaal dat ziekenhuizen meer mensen aan het bed willen en minder in de administratie’, besluit Van De Putte.