Het luchtvaartconcern Airbus gaat een vijfjarige samenwerking aan met Dassault Systèmes rond zijn digitale transformatie. Het 3DExperience-platform van Dassault zal hierin een grote rol spelen. Tegelijk levert het bedrijf Ultimaker nieuwe 3D-printers aan Airbus, waarmee mallen, armaturen en onderdelen zijn te fabriceren.
Met het 3DExperience-platform van Dassault Systèmes kan Airbus zijn processen volledig integreren op basis van één datamodel. Dit maakt het voor Airbus mogelijk in al zijn divisies en productlijnen te profiteren van het zogeheten Digital Design Manufacturing and Services (DDMS)-principe, wat bijvoorbeeld is in te zetten bij het ontwerpen van nieuwe vliegtuigen. In plaats van alle ontwerp- en productiestappen achter elkaar te doorlopen, is het nu mogelijk om veel van deze activiteiten parallel uit te voeren. Daarmee verbetert de samenwerking met onder andere productiepartners en komen er aanzienlijke kostenvoordelen in zicht. Ook de time-to-market verloopt sneller.
‘We kunnen nu de manier waarop vliegtuigen worden ontworpen en gebruikt volledig veranderen en vernieuwen. Hierbij gaan wij al onze processen stroomlijnen en versnellen’, zegt Guillaume Faury, president Airbus Commercial Aircraft. ‘DDMS is voor ons een ‘catalyst for change’. Als Airbus willen wij een nieuw model ontwikkelen voor de Europese lucht- en ruimtevaartindustrie op basis van spitstechnologie. Ons doel hierbij is een robuuste productieomgeving creëren die een forse winst oplevert als het gaat om de snelheid waarmee wij producten ontwikkelen.’
Airbus gaat ook Ultimaker 3D-printers, Ultimaker Cura-software en materialen in dienst nemen voor zijn Europese faciliteiten. Het bedrijf zal deze voornamelijk gebruiken voor directe, lokale productie van tools, mallen, armaturen en het printen van lichtgewicht onderdelen met composietmaterialen.
Volgens Jos Burger, topman Ultimaker, is het produceren en inrichten van workflows gecompliceerd voor engineers in de luchtvaartindustrie. ‘Dat komt door de strikte regulering op het gebied van veiligheid en certificering. Ik ben blij dat onze gecertificeerde oplossing en de mogelijkheid om te printen met composietmaterialen de engineers bij Airbus in staat stelt om te blijven innoveren.’
Volgens een recent Frost & Sullivan-rapport groeit de wereldwijde markt voor 3D-geprinte materialen in de luchtvaartindustrie naar bijna een half miljard euro in 2024.