De tijd dat enkel een ceo een management assistant heeft, is voorbij. Tenminste als het van de startup Spencer afhangt. Zij leveren een persoonlijke digitale assistent voor alle medewerkers binnen grote ondernemingen. Daar willen we natuurlijk meer over weten en gaan het gesprek aan met Maarten Raemdonck, ceo van Spencer.
Spencer vergelijken met een management assistant is misschien wat kort door de bocht, maar ze willen in elk geval de werknemer op een digitale manier ontzorgen van de overvloed aan bedrijfstoepassingen. ‘Onze digitale applicatie, zowel mobiel als op desktop, ondersteunt alle medewerkers bij zijn/haar dagtaken, zowel de desk- als de deskless-medewerkers’, geeft Raemdonck aan.
‘Wij faciliteren en versnellen de tijdrovende journeys van A tot Z. Vergelijk het gerust met een Booking.com, waar je ook je hotel, je vliegtuigtickets, een huurwagen en ga zo maar door kan boeken. Je regelt alles op één platform, terwijl zij alles coördineren en zorgen voor een naadloze ervaring. Met Spencer werken we op een gelijkaardige manier, bijvoorbeeld wanneer er een werknemer met vakantie gaat en er een aantal handelingen dienen te gebeuren. Onze journeys gaan over verschillende bronsystemen, waarmee telkens gecommuniceerd wordt. Denk maar aan de vakantieaanvraag zelf, het instellen van de out of office, de collega’s informeren, het delegeren van beslissingsprocessen en ga zo maar door.’
Connecteren met achterliggende bronsystemen
Hoewel Spencer 100 procent herbruikbaar is, is de connectiviteit met de achterliggende bronsystemen van de klant ook essentieel. ‘We hebben een aantal off the shelf connectoren, bijvoorbeeld met Microsoft 365, maar soms is het ook maatwerk. Op termijn werken we natuurlijk aan steeds meer standaard connecties, waardoor we op termijn misschien ook wel de middelgrote bedrijven een meer gestandaardiseerde oplossing kunnen aanbieden, maar dat is nog toekomstmuziek. Ons systeem draait volledig in de cloud, in een Microsoft Azure omgeving, die in Europa wordt gehost. Kwestie van compliant te zijn met de GDPR-wetgeving’, glimlacht Raemdonck.
Ondertussen is de startup iets meer dan twee jaar bezig en werd recent nog 2,5 miljoen euro opgehaald om de verdere groei te financieren. ‘Het bijkomende kapitaal moet onze internationale groei versnellen, in eerste instantie richting Nederland en Duitsland. Daarnaast bouwen we aan een ecosysteem van go-to-market en integratie-partners. De eerste partners in die verschillende landen zijn ondertussen aan boord’, bevestigt Raemdonck.
Een solide business case
‘We brengen employee self-service, communicatie/collaboratie en operationele processen samen in een intuïtieve interface en stimuleren van daar uit de betrokkenheid en tevredenheid van de medewerker. Bovendien zorgt dit voor productiviteit en efficiëntie-winsten. Zoals bijvoorbeeld bij Proximus, waar 95 procent van de medewerkers Spencer gebruikt, of Deme die Spencer als communicatieplatform inzet om wereldwijd de dialoog aan te gaan met hun medewerkers’, somt de directeur enkele troeven op.
Vandaag de dag zijn er weinig tot geen directe concurrenten voor Spencer op de markt. ‘We zien wel een aantal pseudo concurrenten. Die systemen focussen meestal maar op één pijler, maar geen enkele gaat de breedte in met journeys. Wij gaan ook verder in design thinking: Wat heeft een medewerker concreet nodig om van A tot Z een proces af te handelen? Dat is ons uitgangspunt.’
Partnerschappen
‘Spencer zet sterk in op partnerships met systeemintegratoren en een marketplace aan out-of-the-box integraties, zoals o.a. met SAP Successfactors en de Office 365 suite. Momenteel zijn er een achttal grote klanten met Belgische hoofdzetel met Spencer aan de slag, goed voor zestigduizend medewerkers wereldwijd’, besluit de ceo.