Nuance Communications uit Merelbeke heeft zijn Dragon Medical Direct-spraakherkenningsoplossing geïmplementeerd in het Heilig-Hartziekenhuis Lier. Alle 120 artsen en het medisch secretariaat van het ziekenhuis hebben nu de beschikking over de spraakherkenningsoplossing.
Dragon Medical Direct is een spraakherkenningsoplossing waarmee zorgverleners alle patiëntgegevens kunnen dicteren. De software moet helpe om de artsen en het medisch secretariaat te ontlasten en ook de kwaliteit van de zorgverlening te verbeteren door efficiëntere en accuratere verslaglegging.
Gemiddeld dicteren artsen 150 woorden per minuut, dat is drie keer sneller dan typen. Het Lierse ziekenhuis koos voor Dragon Medical Direct van Nuance vanwege het medische lexicon, het gebruiksgemak, de snelheid van adoptie en de mobiliteit. Er werd gestart met een pilootproject van twee maanden waarin alle medische disciplines waren vertegenwoordigd. Dat moest een goed beeld geven van specifieke behoeftes en werkomstandigheden van de artsen.
‘Hoe ging het voorheen? De specialist sprak in op een opnameapparaat en leverde dat bestand (soms nog als cassettebandje) aan bij het secretariaat’, zegt Stefaan Vansteenkiste, it-directeur van het ziekenhuis. ‘Met spraakherkenning wordt nu de rapportering efficiënter en nauwkeuriger. De artsen kunnen niet alleen achter hun bureau gebruik kunnen maken van spraaktechnologie, maar ook terwijl ze hun ronde lopen of zich waar dan ook in het ziekenhuis bevinden.’
Het Heilig Hartziekenhuis Lier beschikt over 451 bedden en heeft tweehonderdduizend patiëntencontacten per jaar.
Nuance is een Amerikaanse leverancier van communicatieoplossingen. Het hoofdkantoor bevindt zich in Burkington. Daarnaast beschikt het over ruim 35 regionale kantoren. De Benelux wordt bediend vanuit Merelbeke.