In januari 2019 maakten 6.212 huisartsen gebruik van eAttest, een toepassing waarbij huisartsen na een consultatie het getuigschrift digitaal naar het ziekenfonds van de patiënt versturen. Dat komt neer op ruim de helft van het aantal actieve huisartsen in ons land.
Maggie De Block, minister van Volksgezondheid, is blij dat steeds meer huisartsen gebruikmaken van eAttest. ‘Voor de patiënt is dit uitstekend nieuws’, vertelt zij. ‘Die hoeft niet langer papieren getuigschriften binnen te brengen bij het ziekenfonds en krijgt sneller zijn geld terug. Ook voor huisartsen betekent dit een hele stap vooruit. Zij hebben minder papierwerk en kunnen dus meer tijd aan hun patiënten besteden.’
Tandartsen
Het elektronisch getuigschrift zal nu stapsgewijs uitgerold worden naar de andere zorgsectoren, te beginnen met de tandartsen.
Het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv) ondersteunt de digitalisering van attesten en getuigschriften voor de zorgverleners via het platform MyCareNet.
eAttest
Huisartsen kunnen met eAttest getuigschriften na een consultatie meteen digitaal naar het ziekenfonds van de patiënt doorsturen. Patiënten hoeven hun getuigschrift dus niet langer te voorzien van een kleefbriefje en langs te brengen bij hun ziekenfonds. Ze krijgen wel nog een papieren bewijsstuk mee met daarop het aangerekende bedrag en een referentienummer. Daarmee volgen ze de verwerking van de terugbetaling.