Zouden we de naam Office 365 niet beter vervangen door Office 362? Een grapje dat gisterenavond laat op Twitter de ronde deed. De reden: het derde probleem met Office in vier dagen tijd.
We’re investigating an issue in which users may be unable to access Microsoft 365 services. We’re working to remediate the issue.
Dat was de aanhef van het bericht gisterenavond laat.
Op zich niet zo uitzonderlijk. De cloud (en it in het algemeen) is best complex. En jawel: shit happens. Alleen zitten ze bij Office 365, en dan zeker ook voor België, al vier dagen met technische moeilijkheden.
Intussen werden er recent ook problemen bij clouddienst Azure gesignaleerd. Volgens Microsoft situeerde dat probleem zich in de Azure Active Directory, dat de toegang tot clouddiensten beheert. Voorlopig lijken ook die perikelen opgelost, maar laten we eerlijk zijn: dat hoorden we de voorbije dagen nog al eens van Microsoft.
In het hart
Hoe dan ook, tot dusver kwamen of komen ze bij Microsoft (voorlopig) nog goed weg met deze technische problemen, die hen toch raken in het hart van hun cloud-aanbod. Je zal als bedrijf maar een dag of langer zonder mail zitten. Dan valt je business stil. Zelfs in het tijdperk van Messenger en WhatsApp blijft e-mail het belangrijkste zakelijke communicatiemiddel.
De problemen situeerden zich in Europa en zij het beperkt in de VS. Ons land zat in het spreekwoordelijke epicentrum. Al was dat niet geografisch, want eerder een niet nader gedefinieerde reeks van gebruikers had te kampen met een panne van het mailverkeer.
Mijn eigen Officie 365-mailbox haperde de voorbije dagen wel even, maar de mail kwam uiteindelijk allemaal wel binnen. Tegelijk zaten sommige Belgische organisaties van enkele uren tot dagenlang zonder of met onbetrouwbare mailvoorziening.
Slachtoffer
Vorige week zou de domain controller aan de basis hebben gelegen van de dagenlange problemen. Al was Microsoft eerder zuinig met de berichtgeving. Waardoor het toch vooral koffiekijken is waarom het zo lang duurde om alles opnieuw stabiel en betrouwbaar te krijgen.
Bij Microsoft hadden ze wel de pech dat net de openbare omroep VRT zich onder de grootste slachtoffers bevond. En werd het primetime-nieuws. Dus zag ik op het journaal de Brexit-verslaggever ongelukkig in de camera kijken en vertellen dat hij al een hele dag geen afspraken via mail kon maken met zijn contactpersonen. En vervolgens kregen we een grafische voorstelling met gebouwen erbij van hun e-mailserver in ‘de cloud’.
Accident de parcours
Jarenlang was het argument dat e-mail in de cloud veel betrouwbaarder was dan een eigen e-mailserver. En dat klopt ook. Want grootschalige problemen zijn uitzonderlijk. Al moet je daar nu niet mee afkomen bij die bedrijven die dagen zonder e-mail zaten.
Hopelijk voor Microsoft is het slechts een accident de parcours, zoals dat heet. Microsoft is een van de weinige van de grote technologiebedrijven die op volle kracht blijft doorgaan. Met zijn Azure-cloudplatform heeft het een sterke troef in handen. En ook Office 365 draait qua business op volle toeren. Nu er nog voor zorgen dat het Office 365 blijft en geen Office 362.