Bijna driekwart van alle Belgen gebruikt slechts één wachtwoord voor alle websites die hij bezoekt. Een erg slecht idee, want als dat ene wachtwoord gekraakt wordt, ligt heel je digitale leven op straat. Dat blijkt uit onderzoek van de verzekeringsmaatschappij Axa Partners, naar aanleiding van het feit dat het vandaag, 28 januari, de Dag van de Privacy, is.
Axa Partners ondervroeg duizend Belgen over hoe veilig ze surfen en er blijkt nog wel wat werk aan de winkel te zijn. We hergebruiken onze wachtwoorden, bewaren ze op een post-it aan de computer en zijn niet verlegen om een online persoonlijkheidstest te doen.
De Belg is zich wel bewust van de gevaren die het internet met zich meebrengt en het feit dat hij daar niet naar handelt. Zo vindt drie vierde van de Belgen (72,6 procent) het erg als hun persoonlijke gegevens zomaar online komen te staan. Toch leest het overgrote deel (59 procent) nooit een toestemmingsverklaring wanneer ze een online account aanmaken.
Eén van de frappantste vaststellingen is het feit dat de Belg zijn wachtwoorden te vaak recycleert. Zo gebruikt bijna drie vierde (72 procent) hetzelfde wachtwoord voor alle websites. Drie op tien Belgen (28,9 procent) verandert bovendien nooit zijn of haar wachtwoord. Om onze wachtwoorden te onthouden, gebruiken we wel vaker een post-it of een schriftje. Zo geeft één Belg op drie (29 procent) aan dat hij zijn of haar wachtwoord wel ergens bijhoudt. Bij ruim één op vier (26 procent) is dat zelfs op of aan zijn of haar computer of bureau.
Voorzichtiger met Facebook
We zijn wel collectief voorzichtiger geworden met Facebook en schermen de inhoud van ons persoonlijk profiel goed af. Slechts acht procent laat zijn Facebookprofiel volledig openbaar. Nog niet een op vijf aanvaardt een Facebookverzoek van iemand die hij of zij niet kent.
Het onderzoek toont aan dat we – door de vele potentiële gevaren online – wel snel in de war zijn. Een email van onze bank of van een financiële instelling zorgt al snel voor verwarring en twijfels. Hoewel slechts twee op de tien Belgen al eens klikte op een link of bijlage met een virus, twijfelen we ook vaak (65 procent) aan de echtheid van mails van onze bank of andere organisaties. Bijna de helft (44 procent) van de ondervraagden geeft dan ook aan dat ze regelmatig het noorden kwijt zijn online. Daarnaast geeft eenenveertig procent aan dat ze over onvoldoende informatie beschikken om hun privacy online te garanderen.
Positieve noot
Positieve noot in het onderzoek is dat we – hoewel we zelf vaak onvoorzichtig zijn online – onze kinderen zo goed mogelijk proberen te beschermen. Acht op tien ondervraagden (met online actieve kinderen), praat met zijn of haar kinderen over hun internetgebruik. Vooral het delen van foto’s op sociale media, het belang van privacy online en wanneer ze online mogen, wordt vaak besproken aan de keukentafel. Dat is ook nodig. Een kwart van de meisjes tussen 13 en 18 jaar is volgens eerder onderzoek van de Brusselse hogeschool Odisee en de Universiteit Antwerpen al slachtoffer geweest van cyberpesten.