In Parijs lanceerde Honor onlangs de View 20, zijn nieuwste topmodel met een batterij aan nieuwe technologie aan boord. Na afloop van zijn keynote maakte George Zhao, de topman van het bedrijf, even tijd voor wat Europese journalisten. Wij waren erbij.
‘We zijn 170 procent gegroeid in overzeese markten en 2019 zal nog beter worden’, zegt Zhao. ‘In Rusland zijn we nu een top twee-merk. In Duitsland en Italië staan we in de top-vier, in Frankrijk en het V.K. is dat top-vijf. De volgende paar jaren gaan cruciaal worden om onze plek aan de top vast te zetten. We willen een globaal top vijf-merk worden. De absolute nummer één? Waarom niet, dat is een gezonde ambitie. Maar veel zal afhangen of we kunnen blijven innoveren.’
De View 20 (zie onderstaand kader) heeft een startprijs van 550 euro. Is dat voor Honor, een merk dat zich specifiek op jongeren richt, geen al te hoge barrière? Zhao vindt van niet. ‘Onze eerste zorg is het product’, zegt hij. ‘Hoe kunnen we het beste product brengen aan het beste design? Deze prijs is er niet zomaar gekomen, hij is gebaseerd op onze operationele kost en onze kostenstructuur. We maken eerst een topproduct en dan zullen er klanten voor zijn, daar ben ik van overtuigd.’
Net zoals rivaal Xiaomi begon Honor als een pure online-speler, het was een manier voor Huawei om zich te onderscheiden van de rest van de markt en het moedermerk. ‘Maar ondertussen zijn we zowel online als offline aanwezig’, aldus Zhao. ‘Zelfs in China is de helft van onze verkoop offline. We zijn geen onlinemerk meer. Ja, de hoge efficiëntie die we overal nastreven, zit in ons DNA, maar het ecosysteem met retailers wordt ook almaar belangrijker. Als wij het goed doen, doen zij het goed. Een win-win-situatie.’
Huawie?
Honor en Huawei zijn nauw gerelateerd, al viel de naam Huawei in Parijs bijna nergens te bekennen. Een bewuste keuze, zegt Zhao. ‘We delen natuurlijk technologie en een supply chain, maar al onze ontwerpen doen we zelf en voor een jonger publiek. Wij staan op onszelf. Die multi brand-strategie is heel gebruikelijk, maar we hebben ook twee managementteams. Een beetje zoals Volkswagen en Audi. We willen ons graag ook van Huawei onderscheiden, daarom dat we bijvoorbeeld met Moschino (een Italiaans modemerk, red.) samenwerken, net zoals wij een high street brand voor jonge mensen. We hebben veel met hen gemeen. Zulke samenwerkingen met fashion brands zitten er trouwens nog in de pijplijn, met Vivienne Tam bijvoorbeeld.’
Zoals bekend is moederhuis Huawei een belangrijk toeleverancier van netwerkapparatuur. De Honor-topman wou ook nog even ingaan op de komst van 5G en wat dat voor telefoons gaat betekenen. ‘Veel zal afhangen van de inspanningen die operatoren doen op het vlak van infrastructuur, maar ik denk dat we in de tweede helft van dit jaar al de eerste tekenen van 5G zullen kunnen zien. Nog niet in alle landen, maar het startschot is er bijna. Tegen 2020 zal je een snelle, exponentiële groei kunnen zien. Voor smartphones zal het heel veel nieuwe functies en mogelijkheden meebrengen. Ook AI gaat daar een enorme rol in spelen, daar staan we nog maar aan het begin van een revolutie. Wij zijn er in elk geval klaar voor, want er zal een Honor-gsm met 5G komen.’
Om af te sluiten: hoe kijkt hij aan tegen de moeilijkheden die Huawei ondervindt in de V.S. en de beschuldigingen van spionage? De eeuwige glimlach van Zhao verdwijnt een fractie van een seconde. Hij is kort: ‘Ik kan daar maar een ding over zeggen. Wij volgen altijd de lokale wetten. Altijd.’
Honor View 20
De View 20 is een baanbrekend model dat Honor definitief naar de top van de smartphonewereld moet sturen, zegt Zhao fier. Aan de specificaties zal het alvast niet liggen, want daarvoor heeft Honor alle schuiven opengetrokken. Het apparaat is voorzien van de eerste smartphonechip die op 7 nanometer wordt gebakken, Huawei’s Kirin 980. Die wordt ondersteund door twee zogenaamde ‘neural engines’, broodnodig voor alle AI-functies die het apparaat aan boord heeft. Zo is de View 20 bijvoorbeeld in staat om meer dan honderd soorten voedsel te herkennen en de juiste calorie-informatie te geven. Ook 300 beroemde bezienswaardigheden en honderdduizend schilderijen worden automatisch door de camera juist herkend.
Daarnaast heeft Honor ook een tof-camera voorzien, waarbij tof staat voor time of flight. Die kan diepte opmeten door infrarood licht uit te sturen en voor elke pixel te berekenen hoe lang dat licht er over doet om terug te botsen. Zo kan je de telefoon bijvoorbeeld gebruiken als een Wii-achtige controller om spelletjes te besturen met handbewegingen. Of om een geanimeerd figuurtje met je te laten meedansen.
De View 20 is ook de eerste smartphone die van een Sony-fotosensor is voorzien met liefst 48 megapixels. Het is ook de eerste telefoon met een punch hole-camera in plaats van een notch. Zhao is er duidelijk apetrots op.