Wie recht heeft op sociale voordelen moet daar ook op kunnen rekenen. Toch geraakt het sociaal beleid nog te weinig tot bij de meest kwetsbaren in onze samenleving. Daar willen Ministers De Block en De Backer verandering in brengen met de app Mybenefits en via de automatische toekenning van sociale voordelen.
Naar schatting twee miljoen mensen in België hebben recht op sociale voordelen. Wie het financieel moeilijk heeft, betaalt bijvoorbeeld minder voor gas, water en elektriciteit. Gepensioneerden kunnen goedkoper reizen met het openbaar vervoer. Mensen met een beperking kunnen rekenen op kortingen als ze naar een pretpark of museum gaan.
Een attest aanvragen om te bewijzen dat je recht hebt op zo’n sociaal tarief, verloopt vandaag echter nog enorm moeizaam. Er zijn duizenden organisaties waar een burger met sociaal statuut vandaag eerst een aanvraag moet doen om een korting of voordeel te krijgen. Vaak moeten ze een attest voorleggen, uitgereikt door de FOD Sociale Zekerheid, de Federale Pensioendienst, het agentschap Vlaamse Sociale Bescherming, de mutualiteit of het OCMW.
Deze administratieve rompslomp zorgt voor een te hoge drempel, waardoor te veel kwetsbare groepen niet genieten van deze sociale voordelen. Daar willen minister van Sociale zaken Maggie De Block en minister van Digitale Agenda en Administratieve Vereenvoudiging Philippe De Backer verandering in brengen. Met de app Mybenefits kunnen Belgische burgers voortaan zelf onmiddellijk online een attest aanvragen en voorleggen. De mobiele app, of de bijhorende online toepassing, toont in enkele klikken de actuele situatie met het specifieke sociaal statuut en de postcode van de woonplaats. Veilig inloggen gebeurt via de e-ID, Itsme of een eenmalige tijdelijke code.
Verificatie
Duizenden organisaties zoals lokale overheden, sportfaciliteiten, musea en cultuurcentra kunnen op hun beurt de situatie van de burger onmiddellijk verifiëren. Dit gebeurt met een computer of smartphone, via een unieke qr-code of numerieke code. De kans op fraude, administratieve vergissingen en vertragingen is minimaal.
De Belgische sociale zekerheid faciliteert sinds 2016 ook een volledig automatische toekenning van sommige sociale rechten in tientallen steden, gemeenten en OCMW’s, bij nutsbedrijven, openbaar vervoer, cultuuraanbod… Organisaties krijgen via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ), en via de FOD Economie voor nutsbedrijven, een elektronisch bericht dat de burger recht geeft op het voordeel.