Tomorrowland, Red Bull, James Bond en Dimitri Vegas & Like Mike. Heb je die geliked op Facebook, dan kennen we je politieke voorkeur: rechts.
Geef je een psycholoog een hand, dan zegt die wie je bent. Enfin, zo zegt men. Via Facebook moet je al niemand aanraken om hem of haar te kennen. Ook je likes voor niet-politieke Facebookpagina’s verklappen of je links of rechts stemt. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen (UA), die gegevens van bijna zevenduizend gebruikers analyseerde.
Ook al ligt dat in het post Cambridge Analytica-tijdperk een beetje gevoelig: data vormen een potentiële goudmijn voor politieke partijen. De professor van de UA die het onderzoek op de radio toelichtte, deed dan ook de uiterste moeite om aan te geven dat zijn data niet in vreemde handen zouden vallen.
Follow the data
De conclusies zijn alvast opmerkelijk. En te nuanceren. Tomorrowland, Red Bull, komiek Philippe Geubels en Fast & Furious zijn op zich geen ‘rechtse’ merken. En uiteraard is niet elke ‘liker’ ervan rechts. Maar volgens de UA wordt bijvoorbeeld Tomorrowland meer geliket door mensen die zichzelf eerder rechts zien. Eén vind-ik-leuk verklapt niets, maar het zit in de combinatie en correlatie ervan. Die verklapt wél een bepaald levensbeeld en bij sommige gebruikers dus ook hoe ze stemmen.
Meteen wordt een andere zegswijze aangepast. Van follow the money gaat het naar follow the data. Bij zes op tien voorspelden de onderzoekers correct wie zich links, rechts of in het midden situeert. Bij een op drie wisten ze zelfs precies voor welke partij ze zullen stemmen in mei. Zeker als die politieke voorkeur eerder extreem is. Voor zogenaamd gematigde partijen lag het moeilijker.
Clinton
Nieuw is dat niet. Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen adviseerde Facebook zowel Hillary Clinton en Donald Trump over hoe ze konden adverteren bij potentiële kiezers. Trump verwelkomde zelfs Facebook-medewerkers in zijn campagneteam.
Akkoord, sinds de Cambridge Analytica is Facebook wel wat terughoudender. Zo blijkt het niet meer mogelijk om data als deze te verzamelen, zelfs niet meer voor de wetenschappers van de UA. Maar politieke partijen hebben geen wetenschappers nodig om de oefening voor hen te kunnen doen. Ze doen het zelf wel. Want vergis je niet: gerichte reclame alleen nog maar zal toenemen. Ook voor politieke doeleinden.
Linkse merken
Zijn er ook neutrale merken? Ja, gek genoeg valt het satirische (en erg leuke) tv-programma ‘De ideale Wereld’ daar blijkbaar onder.
Zijn er tenslotte ook ‘linkse’ Facebook-pagina’s of merken? Ja, die zijn er (uiteraard) ook. Al zijn die een beetje meer voorspelbaar. Greenpeace, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Couleur Café, maar ook comedian Wouter Deprez. Maar ook hier: follow the data.