Het Duitse Volkswagen koopt de connected car-divisie van zijn Zweedse concurrent Volvo. Specifiek gaat het om Volvo’s WirelessCar, een digitale dienst die gespecialiseerd is in ‘connected driving’. Het bedrijf betaalt 1,1 miljard Zweedse kronen (122 miljoen dollar) voor de afdeling. Dit staat gelijk aan 75,1 procent van de aandelen.
De deal moet nog goedgekeurd worden door verschillende mededingingsautoriteiten. Verwacht wordt dat de deal in de eerste helft van 2019 rond is. Dit meldt Reuters.
Volkswagen wil met de aankoop klanten extra waarde kunnen bieden door op een veilige en stabiele manier data uit te wisselen tussen verschillende besturingssystemen binnen een Volkswagen-auto en een cloudplatform dat het bedrijf momenteel ontwikkelt in samenwerking met Microsoft.
11 miljard euro
De Duitse automaker wil voor 2023 meer dan elf miljard euro investeren in elektronische voertuigen, digitalisering, autonoom rijden en mobiele diensten. Het merendeel van het geld gaat naar elektrische auto’s.
WirelessCar heeft zijn eigen technologieplatform en ontwikkelt digitale diensten zoals facturering en veiligheids- en noodgevallendiensten voor klanten, waaronder Jaguar Land Rover, Daimler, Nissan en Volvo Cars. Volkswagen wil met het platform meer dan één miljard euro verdienen voor 2025, onder andere door verkoop van auto’s via het digitale platform. Dit zal vanaf april 2019 beschikbaar zijn op smartphones en in apparaten in enkele Volkswagen-modellen.