Motormerk Saroléa rust zijn nieuwe Manx7 motor uit met kunstmatige intelligentie (ai), om zo onderhoud aan de vol-elektrische motor te voorspellen, de autonomie van het voertuig te verhogen en de batterijprestaties te verbeteren. Dit doet het met behulp van de software van ML6, een bedrijf uit Gent dat gespecialiseerd is in machine learning (ml) en ai.
De Manx7 wordt uitgerust met Waizu van ML6. Dat is een voorspellend controleplatform gericht op optimalisatie in de procesindustrie. Het platform gebruikt machine learning voor voorspellend onderhoud, reinforcement learning (versterkend lerende algoritmes) en Google’s producten voor hardware en de cloud.
‘De voorbije vier jaar hebben we miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt’, vertelt Bjorn Robbens, ceo van Saroléa. ‘Dit zullen er nu snel miljarden worden. Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd. Bovendien zijn via de internet of things (IoT)-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze als het ware van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.’
Daarnaast wordt Google’s Edge TPU op de motor geïnstalleerd. ‘Tot op de dag van vandaag is kunstmatige intelligentie (ai) mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud, vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren (‘laten leren’) en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine’, vertelt Nicolas Deruytter, zaakvoerder van ML6. ‘Dankzij Google’s Edge TPU kan de ai (‘getrainde modellen’) direct ingrijpen op een veel efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren.’
Automotive wereld
Het potentieel van deze technologische toepassing reikt volgens Robbens verder dan de motorwereld. ‘Wij willen deze technologie in de nabije toekomst vermarkten en via een platform ter beschikking stellen aan de volledige automotive wereld. Bussen, vrachtwagens, fietsen en automated guided vehicles … We willen de technologie en kennis die we hebben opgebouwd met ML6 als partner packagen en als off-the-shelf oplossing aanbieden aan OEM-spelers.’