Data wordt steeds belangrijker, ook in de meeting- en & evenementensector. De startup Fielddrive acteert in de deze sector, met prijswinnende en baanbrekende toepassingen. Daarom een gesprek met ceo Danny Stevens.
Fielddrive is wereldwijd actief en specialiseert zich in het on-site bezoekersbeheer op evenementen. Van aankomst, over het produceren van de badge en het traceren van de bezoekers, tot alle hard- en software die daarbij komt kijken, daar specialiseren we ons in, geeft Stevens aan. ‘Beschouw Fielddrive gerust als een extensie op eender welk online-registratieplatform. Momenteel koppelen we met ongeveer 140 systemen, maar daar komen er nog steeds bij. Wij zorgen ervoor dat de data in gelijk welk systeem komen. Zelf halen we de data binnen via onze eigen kiosken, die we vanop afstand besturen. Een schat aan informatie voor onze klanten.’
Gezichtsherkenning op events
Recent haalde de startup de pers met een innovatieve gezichtsherkenning. ‘We wisten in samenwerking met het Amerikaanse Zenus Biometrics, op IBTM World, de Tech Watch Award in de wacht te slepen. Een erkenning natuurlijk. Al doet ons dat niet op onze lauweren rusten, we blijven zoeken naar mogelijkheden om de processen te verbeteren’, zegt Stevens.
Ondertussen richtte Fielddrive een hub op in de VS en het VK, maar ook in andere landen zijn ze aanwezig. ‘We beschikken over eigen hubs en werken ook samen met distributeurs. Onze klanten zijn associaties en bedrijven actief in de evenementenindustrie, venues en beursgebouwen en soms eindklanten. Ook onze partners in het buitenland kopen onze kiosken en credits aan, om deze dan verder te verdelen en zo de eigen markt te bedienen.’
Ambitieuze toekomstplannen
Ruim twee jaar geleden werd de startup opgericht en Stevens bracht meer dan twintig jaar ervaring in de evenementensector met zich mee. ‘Tot op heden heb ik alles zelf gefinancierd, samen met een zakenpartner. We groeien als kool, tellen nu zo’n zestien medewerkers en hebben ook weinig concurrentie in wat we doen: het combineren van logistiek en software. Dat we kunnen koppelen met eender welk platform is onze kracht, plus ons streven om met nieuwigheden op de markt te komen.’
De plannen van Fielddrive zijn ambitieus. ‘We willen een hub op elk continent. We hebben net een hub in Azië en Zuid-Afrika geopend, Latijns-Amerika, Australië en Rusland op de roadmap. We krijgen via de online-platformen veel leads binnen. Heel wat klanten zijn op zoek naar een end-to-end-oplossing en wij vullen die platformen naadloos aan.’
Koppelen met alle mogelijke systemen
De software van Fielddrive draait in de cloud en maakt het mogelijk te connecteren met andere systemen en de badges te ontwerpen. ‘Daarnaast is er een applicatie die op onze kiosken draait en praat met de cloud’, vult Stevens aan. ‘Zelfs zonder internet en/of stroom functioneren onze kiosken. Onze klanten betalen onze een licence- en standby fee voor tijdens het event. Een gezond verdienmodel.’
Het vlot synchroniseren van data, vaak door de gammele api’s van de registratieplatformen vormt de grootste uitdaging. ‘De gegevens juist binnen krijgen en in de juiste structuur blijft vaak een probleem. Ook de wereldwijde logistiek van onze kiosken zorgt vaak voor heel wat stress’, merkt Stevens op.
Nog heel wat in de pijplijn
Fielddrive blijft vernieuwen. ‘We hebben nog een aantal producten in de pipeline die aansluiten op gezichtsherkenning. Veiligheid, het herkennen van bezoekers en wie in welke zone mag komen, zijn enkele voorbeelden. Nee, ons verhaal is nog lang niet uitverteld’, besluit Stevens.