Als elk bedrijf een softwarebedrijf wordt, wordt dan ook elke it’er een softwareontwikkelaar? Eigenlijk wel. Sommige hogescholen zetten een aparte opleiding rond applicatieontwikkeling op de helling. Software zit overal. Iedereen moet programmeren.
Tot voor een paar jaar was het eenvoudig als je bijvoorbeeld op een hogeschool toegepaste informatica ging studeren: je had enerzijds applicatieontwikkeling en anderzijds een richting die meer rond netwerken of systeembeheer draaide.
Dat was vroeger. Want intussen is toegepaste informatica veel meer divers geworden. Sommige domeinen als cybersecurity, blockchain, business intelligence (bi) en internet of things (IoT) groeiden intussen uit tot volwaardige vakken of richtingen.
‘Wat we zien is een almaar breder spectrum aan ict-competenties. Dit vergt een brede basis in combinatie met flexibele afstudeerprofielen’, stelt Bart Vochten, opleidingscoördinator toegepaste informatica aan Karel De Grote (KDG), zowat de hogeschool met het hoogste aantal it-studenten in Vlaanderen.
Vaarwel opleiding applicatie
Bij KDG zijn er sinds een tijdje drie klassieke afstudeerrichtingen: applicatieontwikkeling, systeem -en netwerkbeheer en software management. ‘Die klassieke afstudeerrichtingen zijn we aan het omvormen naar flexibele trajecten, die je als student ook deels zelf bepaalt’, stelt Vochten.
Hierbij hanteert men bij KDG, volgens Vochten, op educatief vlak de zogenaamde high impact learning principes of HILL. Dit is een model dat een antwoord moet bieden op de vraag wanneer en hoe men leert, en dat op een manier die een sterke impact moet garanderen.
Overal moet je programmeren
Bij andere opleidingen lijkt de competentie programmeren alvast ook steeds meer te infiltreren in andere opleidingen. ‘Zo zijn wij sinds vorig academiejaar Python als programmeertaal gaan aanbieden voor de systeembeheerder, en dit in het keuzetraject networks & cybersecurity. Dit specifiek voor taken van systeembeheer, naast Linux scripting en Powershell’, bevestigt Arne Vandenbussche, opleidingshoofd toegepaste informatica bij Vives.
Ook in andere richtingen wordt er meer geprogrammeerd. ‘De studenten uit het keuzetraject business & IT krijgen business analytics, maar er gaan stemmen op om ook Python te introduceren voor data analystics en artificial intelligence. Misschien starten we daar volgend jaar al mee’, stelt Vandenbussche.
Ai als belangrijke trend
Bij Thomas More heeft men bijvoorbeeld Python ingevoerd als kennismaking met het programmeren in het eerste jaar van hun IT Factory. ‘Ook wanneer deze studenten later in hun opleiding er niet voor kiezen om zich verder te bekwamen in applicatieontwikkeling’, benadrukt Els Peetermans, docent in de richting toegepaste informatica op Thomas More. Zij kunnen op de hogeschool ook de andere richtingen, zoals cloud & cybersecurity, internet of things of business intelligence volgen. ‘Maar ook dan zal Python hen goed van pas komen.’
De it-trend die, volgens haar, evenwel het meest tot de verbeelding spreekt is de opkomst van kunstmatige intelligentie (ai). ‘Dat bleek onlangs nog toen we een evening talk rond dat thema wegens de grote opkomst noodgedwongen moesten verplaatsen naar een groot auditorium’, illustreert ze.
Ook voor it-opleidingen wordt ai een bepalende factor. Peetermans: ‘Het werkveld is volop zoekende naar wat kunstmatige intelligentie voor hen kan betekenen. We zijn dit jaar dan ook al volop de implementatie van ai in ons curriculum aan het voorbereiden. Volgend academiejaar zullen onze studenten daar voor het eerst van kunnen proeven.’