Belgische ondernemers zijn bezig aan een groeimarathon en krijgen steeds meer ruimte om te investeren, blijkt uit een bevraging van bijna 1800 kmo’s door boekhoudsoftwarespecialist Exact. Kmo’s zeggen gemiddeld met tien procent te groeien, maar geven ook aan dat digitaliseren in de toekomst de grote uitdaging wordt.
Belgische kmo’s konden drie jaar op rij rekenen op stevige groei, gemiddeld 10 procent. Dit blijkt uit de kmo-barometer van Exact, een onafhankelijk onderzoek dat bijna 1.800 kmo’s bevroeg. Het groeicijfer ligt in lijn met de ‘grand cru-jaren’ 2015 (11 procent) en 2016 (12 procent). Ook de nettobedrijfswinst zit met 15 procent goed en is vergelijkbaar met vorige jaren. De mooie cijfers creëren voor ondernemers ruimte om opnieuw te investeren, omdat zij zich minder bezig moeten houden met het matigen van hun uitgaven.
De bevraagde kmo’s zeggen wel unisono dat digitalisering dé uitdaging wordt naar de toekomst toe. Liefst zes op de tien kmo’s moet toegeven hun facturen nog in een schoendoos of map bij te houden en zo naar de boekhouder te brengen. De bevraagde kmo’s zijn ook beducht voor nieuwe, technologische meer geavanceerde concurrenten die hen in snel tempo voorbij kunnen steken. Zes op de tien bedrijven vreest dit soort ‘digitale concurrenten’.
Spreadsheets
De uitdagingen in het digitale tijdperk verschillen evenwel van sector tot sector. Dienstverleners en freelancers erkennen bijvoorbeeld dat digitaliseren een prioriteit is, maar een derde onder hen regelt zijn administratie nog via spreadsheets. Een op die tien vertrouwt zelfs nog op papier. Handelaars moeten dan weer toegeven ‘slechts’ 20 procent van hun inkomsten uit digitale kanalen te halen, de helft minder dan in Nederland, dat in Europa koploper is op het gebied van digitalisering.
Belgische producenten moeten zich dan weer een weg zien te banen in de automatisering en robotisering van hun sector. Maar liefst 80 procent onder hen zegt dan ook dat de zoektocht naar technisch bekwaam personeel hun grootste uitdaging wordt de komende jaren.
Accountant is mee
De laatste jaren zijn accountants de weg van de digitalisering wel ingeslagen. Bijna een op de vijf biedt bijvoorbeeld klantenportalen aan, waar bedrijven real-time informatie vinden over hun financiën. In 2016 lag dit aandeel nog op drie procent. Er is echter nog een lange weg te gaan. Ondernemers steken vandaag de dag gemiddeld nog altijd meer dan acht uur per week in hun administratie oftewel een volledige werkdag.