2018 is het jaar waarin de Belgen voor het eerst meer smartphones bezitten dan laptops, zo blijkt uit de jaarlijkse 'Mobile Consumer Survey' van Deloitte België. 84 procent van de consumenten heeft een smartphone, een stijging van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. 82 procent van de Belgen heeft een laptop, een toename van 1 procent vergeleken met 2017.
Met de groeiende populariteit van smartphones volgt de Belgische markt de internationale trend, zegt Deloitte. In 2013 bezat 38 procent van de Belgen een smartphone. Vandaag heeft bijna elke jongvolwassene er één. Al die aankopen hebben de markt verzadigd en leidden in de voorbije twee jaar tot een vertraging in de verkoop bij de meeste leeftijdsgroepen.
Smartphones worden steeds dominanter en meer gewenst voor een steeds groter aantal activiteiten op het vlak van media, entertainment en financiële diensten. Vergeleken met 2017 zijn smartphones bijvoorbeeld het voorkeurstoestel van jongeren geworden om korte video’s te bekijken. Bovendien zijn smartphones bij achttien tot vierentwintig jarigen het meest gewenste toestel om te winkelen en te zoeken.
Ondanks het feit dat de smartphone de laptop heeft onttroond, toont het onderzoek van dit jaar aan dat smartphones, laptops en televisietoestellen naast elkaar blijven bestaan. Hoewel de tablet niet helemaal aan de kant geschoven is, zijn tablets niet het meest gewenste toestel voor het consumeren van media, ontspanning of het regelen van bankzaken. Dat geldt voor elke leeftijdscategorie.
Vincent Fosty, technology, media en telecommunications expert bij Deloitte België, raadt ondernemingen aan om aandacht te schenken aan het fenomeen van de convergentie van drie schermen. De leeftijdsgroep achttien tot vierentwintig jaar is de belangrijkste om in acht te nemen. Zij maken immers moeiteloos gebruik van drie schermen naast elkaar en deze jongvolwassenen zijn pioniers als het gaat om de digitale gewoonten van de generatie. ‘Dit is beslist een evolutie, niet zomaar iets van voorbijgaande aard’, aldus Fosty. ‘Het tv-scherm wordt niet afgevoerd, deze schermen blijven naast elkaar bestaan.’
Verzadigde markt
Het onderzoek geeft ook aan dat de meeste Belgen, hoewel ze meer smartphones dan ooit bezitten, niet even vaak smartphones kopen dan in het verleden. Personen van alle leeftijden houden hun telefoons langer bij. Wanneer het onderzoek peilde naar hoe lang personen hun smartphone hadden, kwam Deloitte tot de conclusie dat 55 procent zijn smartphone achttien maanden of minder had. In 2016 bezat 62 procent een relatief nieuwe telefoon. De markt is dus verzadigd, vooral bij Belgische jongeren.
‘Extra groei in smartphone-adoptie zal bij de leeftijdsgroep 45-plus liggen, om ‘achterstand’ in te halen’, zegt Fosty. ‘Het potentieel voor de grootste stijging van de verkoop situeert zich voor de fabrikanten in de categorie 65+, waarin 69 procent van de personen een smartphone bezit.’
Omdat van de consumenten algemeen verwacht wordt dat ze minder zullen spenderen aan hardware, zal er meer besteed worden aan communicatiediensten en content. Dit is een positief vooruitzicht voor telecombedrijven, digitale platformen en ontwikkelaars. Smartphones zijn ideale bronnen van nieuws, games en muziek, volgens Fosty, wat zal leiden tot meer online-abonnementen. Het betaalcomfort van een smartphone kan ook worden benut om transacties te beheren voor abonnementen op videomedia en evenementen zoals concerten. In het komende decennium zal de smartphone wellicht bijdragen aan het ten gelde maken van media, verwacht Deloitte.
De Deloitte Mobile Consumer Survey werd afgenomen bij 2002 Belgen tussen achttien en 75 jaar.