Meeshkan is winnaar geworden van de Slush 100, een competitie voor startups. Het Slush-evenement, een combinatie van een techfestival en een conferentie, werd afgesloten met de verkiezing van de beste starter.
Van de honderd deelnemers maakte het Finse softwarebedrijf de meeste indruk. Meeshkan is een tool voor het trainen en testen van modellen voor machine learning. Dit gebeurt parallel door massaal host devices in te schakelen die daarvoor een kleine vergoeding krijgen. Op die manier kan men naar eigen zeggen goedkoop met big data werken zonder zelf dure machines te hoeven aanschaffen.
Meeshkan versloeg in de finale, die via pitches werd beslist, Aerones (drones voor het onderhoud aan windturbine-bladen) en Lifemate Networks. De laatste starter wil internet service providers meer inzichten geven in de problemen die gebruikers ervaren bij wifi.
Meeshkan kon de Slush-jury echter het beste overtuigen. Het trainen van modellen gaat nu nog vrij inefficiënt. Volgens Mike Salomon, ceo van Meeshkan, wordt hier jaarlijks meer dan een miljard dollar aan verspild. ‘Het bouwen van algoritmes is een totaal ander beest dan softwareontwikkeling. Beslissingen over machine learning zijn moeilijk uit te voeren’, aldus Salomon.
Slack
Met Meeshkan kan een ontwikkelaar sneller en goedkoper tweaken, testen en hiervan leren. Meeshkan biedt een reactieve interface met Slack, een platform waarop groepen ontwikkelaars met elkaar communiceren. Volgens Salomon was de keuze voor Slack snel gemaakt. De meerderheid van de ontwikkelteams op gebied van machine learning gebruikt de groupware van Slack.
De softwaredienst werkt met een freemium-model. De betaalde features zitten achter Slack-knoppen. Salomon verwacht dat een gebruiker gemiddeld per maand vijftig euro aan extra’s kwijt is. Hij denkt in 2021 zo’n 150 miljoen omzet binnen te halen. Het aantal bedrijven dat machine learning toepast, zal volgens Deloitte in 2020 zijn verviervoudigd.
Achter Meeshkan zit Risto Siilasmaa, de oprichter en grootaandeelhouder van F-Secure (veiligheidssoftware). Tot de klanten en partners behoren Amazon Web Services, Udemy, RaySearch, Tobii en Kaliber.ai. Meeshkan is een afkorting van een Hebreeuws woord voor woonplaatsen.