De Belgische startup Nextbook lanceert samen met de KU Leuven een pilootproject rond digitaal studeren. In eerste instantie zullen zo’n 350 ingenieursstudenten op interactieve manieren gaan studeren, met klasgenoten interageren en docenten helpen door leermateriaal te verbeteren.
De webapplicatie van Nextbook wordt ingezet voor het vak Organische Scheikunde dat door 350 studenten wordt gevolgd. Vanaf februari wordt de pilot uitgebreid naar andere vakken aan verschillende faculteiten. Met de feedback van de studenten wordt het leerplatform klaargestoomd voor een grote lancering volgend academiejaar.
Leerplatform
Nextbook is een online leerplatform voor het hoger onderwijs en transformeert naar eigen zeggen cursussen en handboeken in leertools met gebruiksvriendelijke, interactieve functies. Markeren en annoteren, bijvoorbeeld, worden intuïtief gedigitaliseerd. Nextbook stimuleert ook collaboratief leren. Studenten kunnen cursusinhoud aan elkaar verduidelijken via een geïntegreerde livechat of videochat. Nextbook maakt ook automatisch een samenvatting voor elke student, op basis van zijn of haar leergedrag op het platform.
Docenten kunnen hun inhoud verrijken met interactieve functies. Boeken en cursusteksten worden automatisch omgezet naar Nextbooks interactieve formaat. Studenten kunnen fouten in de tekst aan de docent melden en correcties voorstellen. Bovendien krijgen de docenten en scholen inzage in het studiegedrag via learning analytics. Zo kunnen ze het leerproces personaliseren en optimaliseren, om de slaagkansen van de studenten te verhogen, zonder te morrelen aan de cursusinhoud.
Het project van Nextbook loopt in samenwerking met Uitgeverij Acco, gespecialiseerd in academische werken. Nextbook wordt gesteund door accelerator Start it @kbc en Imec (het Interuniversitair Micro-Elektronica Centrum) dat via zijn acceleratorprogramma Imec.istart ook in de onderneming investeerde.