Het advies- en consultancybureau Accenture sluit zich als medeoprichter aan bij het Data Literacy Project. Dat initiatief wil mensen vaardiger met data laten omgaan. Dit met het uiteindelijke doel om een ‘data literate’-wereld voor iedereen te creëren.
Data literacy (letterlijk: datageletterdheid) moet het voor iedereen mogelijk maken zich vragen te stellen over data en machines, kennis erover op te bouwen, besluiten te nemen en de betekenis ervan met anderen te delen.
Datageletterdheid is volgens onderzoek van Qlik, een andere medeoprichter van het project, zelfs voor hoogopgeleiden geen evidentie. Slechts 24 procent van de beslissers in het bedrijfsleven geeft aan dat zij volledig vertrouwen op hun eigen vaardigheden om data te lezen, ermee te werken, deze te analyseren en te bediscussiëren.
Het Data Literacy Project, dat oktober dit jaar gelanceerd werd, wil de maatschappij ‘data’ leren spreken. Het voorziet in trainingsmaterialen, interactieve assessment tools en biedt toegang tot een netwerk van experts. Dit netwerk ondersteunt niet alleen de ontwikkeling van persoonlijke vaardigheden. Het wil ook mensen bewust maken van het belang van een datagedreven-cultuur binnen bedrijven. Naast Accenture zijn Qlik, CIM, Cognizant, Data To The People, Experian en Pluralsight verbonden aan het initiatief.
‘Data wordt een steeds belangrijker onderdeel van iedere fase in het besluitvormingsproces van bedrijven’, zegt Sanjeev Vohra van Accenture Technology Services. ‘Dat betekent dat we ook steeds beter op deze data moeten kunnen vertrouwen. Individuen moeten de integriteit van hun data- en analytics-uitkomsten kunnen vertrouwen. Data literacy is dus een onmisbare vaardigheid die ons in staat stelt kritisch naar informatie te kijken voor we cruciale besluiten nemen.’