De laatste jaren was AWS een van de grootste groeiers in zakelijk it. Het vorige kwartaal lag de omzet maar liefst 46 procent hoger dan vorig jaar. Maar de honger is nog niet gestild. Er zijn nieuwe doelwitten. Deze domeinen en markten wil het bedrijf inpalmen.
We halen onze bevindingen uit de re:Invent-conferentie die AWS deze week in Las Vegas hield voor zijn klanten en ontwikkelaars. Daar werden tientallen nieuwe diensten voorgesteld. Die moeten de koppositie van AWS in de cloud niet alleen helpen behouden, maar het bedrijf ook verder doen groeien. En dat groeien zou ook wel eens ten koste gaan van andere it-bedrijven.
Target 1. Cloud providers
‘We hebben de meeste klanten, en dit zowel in de publieke als in de private sector’, zo benadrukte AWS-ceo Andy Jassy op re:invent bij het begin van zijn keynote, die overigens drie uur duurde. De ceo haalde ook een recente Gartner-studie aan waaruit bleek dat AWS in de wereldwijde IaaS-markt maar liefst 51,8 procent marktaandeel heeft, met Microsoft als tweede op ruimte afstand met 13,3 procent. Alibaba haalt in die markt 4,6 procent en Google 3,3 procent.
Natuurlijk gaat het hier om de IaaS-markt en daar is AWS ongenaakbaar. Als we de SaaS- en PaaS-markt zouden meerekenen, liggen de cijfers ongetwijfeld iets anders, maar toch.
‘Amazon is een van de bedrijven die de komende jaren waarschijnlijk een biljoen dollar waard zijn’, voorspelt James Governor, analist bij Redmonk.
Recent onderzoek van zowel Goldman Sachs als Synergy (zie tabel) geven aan dat de cloudmarkt verdeeld wordt tussen een viertal bedrijven. Een partij als IBM staat in deze strijd om de public cloud alvast voor uitdagingen. Ook de meer regionale cloudspelers zullen maar op een beperkt deel van de koek kunnen rekenen.
Target 2. Leveranciers van database toepassingen
Wat is voor cto Werner Vogels het hoogtepunt in zijn langdurige carrière bij Amazon? Die was enkele weken geleden en meer bepaald op 1 november. Toen nam het bedrijf afscheid van zijn Oracle-databases en schakelde het over op Redshift, het cloud data warehouse dat het bedrijf zelf uitbouwde als alternatief voor Oracle. ‘We hadden waarschijnlijk een van de grootste Oracle-opstellingen ter wereld’, aldus Vogels.
Het voorbeeld legt ook de aandacht op de alternatieven die AWS zelf voorstelt met cloud native-diensten als Amazon Aurora (relationele database), volgens het bedrijf een van de snelst groeiende onderdelen van hun dienstenaanbod. AWS heeft het in dit kader over purpose-built databases met een aangepast database-aanbod, zoals voor documenten (Amazon DynamoDB) of voor in-memory toepassingen (Amazon ElastiCache).
Kortom, AWS heeft de aanval tegen klassieke databasespecialisten ingezet. ‘De database wereld is een van de meest miserabele onderdelen in de zakenwereld. Toepassingen zoals van Oracle en Microsoft zijn duur, draaien op proprietary technologie en hebben een risico van vendor lock-in. Mensen zijn dit beu’, zo haalde Andy Jassy uit.
Target 3. Tapeleveranciers
Tijdens re:Invent verklaarde AWS ook de oorlog aan de klassieke opslag en archivering via tape. S3 Glacier Deep Archive is de naam van de dienst onder de vlag van Amazon S3 storage. Het viseert het archiveren van data, een activiteit die nu vaak hun weg vindt in tape libraries van partijen als IBM of Oracle. De dienst wordt in 2019 gelanceerd.
AWS zet, zoals wel vaker deed met hun diensten in het verleden, in op een scherpe prijs van één dollarcent per gigabyte. Al is dat bedrag intussen wel vergelijkbaar met wat men vandaag voor tape-archivering betaalt – traditioneel een vrij prijsefficiëntie manier van opslag. Toch draait het volgens Andy Jassy lang niet enkel om de prijs. ‘Het is ook het beheer van die tape libraries die voor veel bedrijven een vervelende klus is geworden’, stelt hij. ‘Daarnaast is het ook zo dat die data die voor deep archiving op tapes terecht komen nadien eigenlijk nooit meer kunnen worden aangewend. Terwijl bedrijven er wel interessante zaken mee kunnen doen. Hji wijst op deep learning of analytics als mogelijke toepassingen, domeinen waar AWS ook steeds meer op inzet.
Target 4. On-premise datacenters
Dat is op langere termijn misschien nog de meest opmerkelijke zet van AWS. Zo lanceerde AWS – onder de naam AWS Outposts – een on-premises datacenterdienst voor computing en opslag. AWS Outposts is een uitbreiding van de al eerder aangekondigde samenwerking met VMware. De aankondiging deed zakenwebsite Business Insider ietwat sarcastisch opmerken dat ‘Amazon met deze dienst een concept lanceert dat het bijna tien jaar fervent heeft bestreden, en hiermee eigenlijk ook bevestigt dat Microsoft het bij het juiste eind had’. Want al die tijd ging AWS toch vooral voor de ‘pure’ cloudaanpak.
Het datacenter wordt bij AWS Outposts geleverd onder twee vormen, teneinde zowel op locatie als in de cloud op dezelfde manier te kunnen functioneren werken. Zo is er een versie voor VMware Cloud op AWS en eentje gebaseerd op AWS-native. Pat Gelsinger, ceo van VMware, kwam tijdens re:Invent de on premise-dienst mee voorstellen.
Maar met het aanbod trekt AWS rechtstreeks of onrechtstreeks ten aanval tegen gevestigde bedrijven die on premise datacenters uitrusten. Of deze dienst geen concurrentie is voor Dell EMC, min of meer het moederbedrijf van VMware, antwoordde Gelsinger eerder laconiek. ‘Ik ben ervan overtuigd dat deze samenwerking goed is voor VMware. En wat goed is voor VMware is uiteindelijk ook goed voor Dell EMC.’ Of hoe het nooit saai wordt in de cloud.