België kent vandaag slechts een handvol digitaal vooruitstrevende bedrijven. De grote meerderheid neemt geen tot heel weinig digitale initiatieven en investeringen. Vier op tien Belgische bedrijfsleiders vreest dan ook dat hun organisatie in de komende vijf jaar niet meer zal kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen van de klant.
Dat blijkt uit de Digital Transformation Index (DT Index) van Dell Technologies en Intel. Het rapport brengt de vorderingen inzake digitale transformatie van middelgrote tot grote bedrijven in kaart en onderzoekt de digitale verwachtingen en zorgen van de bedrijfsleiders. Voor België werden honderd middelgrote tot grote bedrijven ondervraagd.
Van de honderd ondervraagde Belgische bedrijven, is 3 procent een digitale leider, waarbij digitale transformatie (in zijn meest uiteenlopende vormen) ingebakken zit in het dna van het bedrijf. 15 procent is een ‘digital adopter’ en beschikt over een matuur digitaal plan en ondernam investeringen en innovaties. Ruim een kwart (26 procent) is ‘digital evaluator’. Deze groep is voorzichtig en geleidelijk op weg naar een digitale transformatie met plannen om te investeren in de toekomst. De ‘digital follower’ (37 procent) kent heel weinig digitale investeringen, maar begint voorzichtig te plannen. Tot slot is 19 procent van de Belgische bedrijven een ‘digital laggard’. Deze bedrijven hebben geen digitaal plan en beschikken over een beperkt aantal initiatieven en investeringen.
Wereldwijd werd er bij de landen die ook twee jaar geleden deelnamen slechts een beperkte verschuiving waargenomen. Het aantal ‘digitale leiders’ steeg nauwelijks en te veel bedrijven blijven hangen in de onderste drie categorieën.
Obstakels
Volgens het onderzoek worden bijna alle Belgische bedrijven (92 procent) vandaag geconfronteerd met grote obstakels voor digitale transformatie. De vaakst genoemde obstakels op hun weg naar digitale transformatie zijn geen/te weinig budget (34 procent), regelgeving en veranderende wetgeving (29 procent), security & privacy (28 procent) en gebrek aan steun van topmanagement (26 procent).
Het onderzoek toont aan dat bedrijven wel stappen ondernemen om de obstakels, en de dreiging dat ze door nieuwe, innovatieve spelers buitenspel worden gezet, weg te nemen. Maar het blijven eerder kinderstapjes. Zo gebruikt 48 procent digitale technologie om ontwikkeling van producten en diensten te versnellen. 32 procent omarmt agile-softwareontwikkeling (waardoor ze nieuwe apps sneller kunnen coderen en veilig kunnen lanceren). Iets meer dan één op drie (35 procent) onderneemt acties om het gebrek aan gepaste profielen aan te pakken, onder meer door interne opleidingen om te leren coderen.
Investeringen
Bedrijven investeren ook in nieuwere technologieën om hun transformatie mogelijk te maken en te beveiligen. De vijf prioriteiten voor Belgische bedrijven om in te investeren zijn cybersecurity en internet of things (beide 45 procent), multi-cloud (37 procent), kunstmatige intelligentie (31 procent) en een computer-centric-aanpak voor datacenters en een optimalisering van workloads (30 procent). Lager op de prioriteitenlijst staan investeringen in onder meer flash-opslag (26 procent), virtual of augmented reality (21 procent), commerciële drones (16 procent) en kwantumtechnologie (13 procent)
‘Belgische bedrijven zijn blijkbaar wel bereid om te investeren maar bedrijfsleiders moeten beseffen dat digitale transformatie enkel slaagt als ook de businessmodellen worden aangepast aan de nieuwe realiteit’, waarschuwt Arnaud Bacros van Dell Technologies, ‘en dat houdt ook in dat de werknemers de digitale mogelijkheden leren benutten. Voor vele bedrijven is het de hoogste tijd om hier echt op in te zetten, want zo’n transformatie neemt heel wat tijd in beslag.’