De meeste scholen hebben de digitale trein niet gemist, echter is er nog werk aan de winkel. Dat concludeert ict-integrator Vanroey na een onderzoek bij 61 Vlaamse scholen. Het bedrijf legde de scholen vier grote stellingen voor.
‘Het lerarenteam benut de mogelijkheden van ict te weinig’, is de eerste stelling. Zowat 50 procent van de respondenten (zowel directie als ict-coördinatoren) geeft aan het gevoel te hebben dat leraren nog onvoldoende de digitale mogelijkheden benutten. Waarschijnlijk speelt kennis van de tools hierbij een belangrijke rol. Het aanbieden van cursussen aan de leerkrachten ter verbetering van hun digitale vaardigheden en transparante communicatie tussen directie, ict-coördinator én leerkracht kan hierbij helpen, denkt Vanroey.
De digitale transformatie in het onderwijs verloopt in de meeste gevallen naar wens, al is er nog heel wat ruimte voor verbetering. Het merendeel van zowel directie als ict-coördinatoren zijn tevreden over de digitale transformatie van hun school, al geeft 44 procent van de directieleden geeft aan dat er ruimte is voor verbetering. Bij de ict-coördinatoren spreekt 36 procent over een digitale achterstand. Zeker dit laatste cijfer geeft stof tot nadenken. Daarom vroeg Vanroey naar mogelijke oorzaken voor deze achterstand. Het grootste struikelblok (50 procent) blijkt beperkte financiële middelen te zijn. Daarna volgen ‘niet genoeg tijd om op lange termijn te kunnen denken’ en ‘vooral bezig met dagdagelijkse taken’ (beide 25 procent).
Investeringen
Iedere it-infrastructuur – zeker het computerpark – is onderhevig aan veroudering. Daarom vroegen Vanroey aan de respondenten welke grote investeringen er de komende drie jaar gepland zijn. Zo gaat 24 procent investeren in interactieve projectoren of touchscreens en neemt 21 procent het belang van netwerksecurity in acht, dit met byod in het achterhoofd. Ondanks dat 21 aangeeft te willen investeren in netwerksecurity, zal het merendeel van de Vlaamse scholen dit niet doen, zegt Vanroey. Dit terwijl het onderwijs een belangrijke doelgroep is voor hackers. Een misnoegde leerling kan (mits wat kennis) behoorlijk wat schade aan het netwerk aanrichten indien dit onvoldoende beveiligd is.
Zeventien procent wil tablets aanschaffen en 12 procent notebooks. Eenzelfde percentage wil betere wifi en plant te investeren in draadloos internet. Ten slotte voorziet 11 procent geen grote investeringen, enkel het vervangen van defecten.
Het onderwijs is in verandering. ‘Ziet de ict-coördinator daarom zijn rol ook veranderen’? Hij of zij hoopt naar de toekomst toe op een meer ondersteunende en strategische rol, wil meer pedagogisch werken en minder bezig zijn met het ‘blussen van brandjes’. Nadenken over toekomstige investeringen en het begeleiden van leerlingen en leerkrachten waren vaak aangehaalde voorbeelden. Zo vinden ict-coördinatoren het belangrijk om een beleidsplan voor sociale media uit te werken. Pesten gebeurt dan ook niet langer enkel binnen de schoolmuren.