Met het naderen van 2019, is het interessant de trends en technologieën aan te wijzen die bepalend zijn voor de toekomst van de business intelligence (bi)-branche. Op basis van gesprekken met in- en externe deskundigen zijn dat: datamanagement als perfecte aanvulling, de cloud als moderne bi-versneller, actionable analytics voor de juiste context en de bi-adoptiedrempel verlagen door humanisering van data.
2018 is tot dusver op het vlak van bi te karakteriseren als zowel een jaar van innovatie als van dienst- en productverbetering. Veel organisaties hebben dit jaar nagedacht over de prioriteit die ze aan modern bi-gebruik toekennen en de manier waarop ze als organisatie zoveel mogelijk waarde aan data kunnen onttrekken. In 2019 zullen bedrijven daarvoor nieuwe mogelijkheden gaan verkennen.
Dat de volgende vier bi-trends, inclusief onze voorspellingen voor 2019 en daarna, hen daarbij op weg helpen.
1. Datamanagement vult moderne bi-platforms perfect aan
Nu databronnen zo divers en complex zijn geworden en de moderne medewerker beslissingen neemt op basis van data, is datamanagement belangrijker dan ooit tevoren. Bedrijven richten zich steeds vaker op het managen van data (‘data curation’), zoals het verzamelen, opschonen, definiëren en afstemmen van losse databronnen, om de data zo in de praktijk inzetbaar te maken.
Tools en processen voor dataverwerking (zoals datacatalogi en semantisch beheer) maken nu ook steeds vaker binnen bi-platforms hun opwachting, waardoor data aan de juiste bedrijfsmatige context is te koppelen en op de juiste schaal governance is te bieden. Dat is ideaal voor analisten en content-gebruikers die de herkomst van data aan de hand van lineage-analyse in kaart willen brengen en data-engineers en data-stewards die de uiteindelijke impact van veranderingen in datasets willen zien. Uiteindelijk leggen we met ‘governed data curation’ de basis voor een complete analytische pipeline, waarmee gebruikers hun vragen niet meer op de data, maar op de bedrijfsactiviteiten richten.
2. Versnelde clouddata-migratie bevordert moderne bi-adoptie
Wil je je datastrategie moderniseren, sta dan goed stil bij waar je je data opslaat. Voor veel bedrijven betekent dit dat ze overwegen hun data in de cloud op te slaan, omdat dat flexibiliteit en schaalbaarheid oplevert, tegen lagere kosten.
Dankzij de cloud is het ook eenvoudiger om verschillende databronnen te benaderen en te integreren. Mijn collega John Parenteau, director of marketing intelligence bij Tableau, zei daarover: “De overstap naar de cloud brengt meer wendbaarheid met zich mee. Daarnaast kun je vanuit de cloud de grenzen van bi en analytics verleggen. Dat leidt vanzelf tot een moderniseringsslag.”
Het concept ‘data-zwaartekracht’ suggereert dat services en applicaties vanzelf naar de bron van de data worden aangetrokken. Dus als data steeds sneller in de cloud terechtkomt, volgt analytics vanzelf. Dit heeft tot gevolg dat bedrijven met data in de cloud sneller overstappen van traditionele bi naar moderne bi, waarbij ze eerst nagaan of het bi-platform van hun voorkeur volledige cloud-ondersteuning biedt. Nog niet alle bedrijven zijn klaar voor een volledige cloud analytics-oplossing, maar veel experimenteren met hybride oplossingen om de vruchten te plukken van de diversiteit aan databronnen en de voordelen van de cloud.
3. Actionable analytics zet data in de juiste context
Kenniswerkers moeten hun data niet alleen kunnen inzien, maar er ook direct actie op kunnen nemen – en dat in hetzelfde werkproces. Aanbieders van bi-platformen spelen op die wens in door hun technologie uit te breiden met embedded analytics, dashboard extensions, mobile analytics en api’s.
Embedded analytics wil zeggen dat de data en inzichten op de plek (applicatie) worden aangeboden waar de gebruiker zelf al werkt, zodat deze niet hoeven te schakelen naar andere toepassingen of een gedeelde bi-server. Dashboard extensions daarentegen biedt de gebruiker direct vanuit het dashboard toegang tot andere systemen/applicaties. Met mobile analytics kunnen ook de medewerkers in het veld direct met data aan de slag. Dit zijn stuk voor stuk verbeterslagen, omdat ze aansluiten op de behoeften van verschillende afdelingen en teams, aangezien ze (nieuwe) gebruikers verrijken met on-demand data in context.
4. Natuurlijk taalgebruik maakt data menselijker
Nlp (natural language processing) helpt computers de menselijke taal te interpreteren. Bi-leveranciers breiden hun platformen steeds vaker uit met ondersteuning voor nlp door een interface te bieden op basis van natuurlijk taalgebruik voor visualisaties. Daarnaast wordt natuurlijke taal toegepast ter ondersteuning voor analytische gesprekken, waarbij de mens een conversatie met het systeem heeft over data. Het systeem onttrekt context uit de conversatie met de gebruiker om daarmee de intentie achter een vraag te doorgronden en de dialoog voort te zetten, waarbij een meer natuurlijke, conversationele ervaring wordt geboden. Als de gebruiker een vervolgvraag heeft, hoeft hij zijn vraag niet als een machine te verwoorden.
Ondersteuning van natuurlijk taalgebruik staat voor een paradigma-verschuiving in hoe de mens vragen over zijn data stelt. Als je met een visualisatie net zo kunt spreken als met een mens, kan iedere gebruiker, ongeacht zijn vaardigheden, diepgravend inzicht in zijn data krijgen. Nu ook de bi-branche kennismaakt met de kracht van natuurlijk taalgebruik, zal de drempel naar het gebruik van moderne analytics-oplossingen aanzienlijk verlaagd worden en zal het data-gedreven, self-service werken steeds dieper in de kern van de werkplekcultuur doordringen.
Het ziet ernaar uit dat 2019 een nog spannender jaar wordt op het gebied van bi dan 2018. Ik kijk er met verwachting naar uit.