Het Europese onderzoekscentrum Imec, de KU Leuven en de Vlaamse overheid hebben zes projecten geselecteerd waarmee een eerste stap kan gezet worden naar innovatief onderwijs dankzij educatieve technologie. De projecten kaderen in de projectoproep Smart Education @ Schools.
De zes geselecteerde projecten zijn erg divers en worden in verschillende onderwijsniveaus ingezet. Ze zijn door leerkrachten zelf bedacht.
Smart Symbols omvat een bluetooth-armband waarmee kleuters geobserveerd kunnen worden. Zo kan bijvoorbeeld worden nagegaan waar en met wie ze gespeeld hebben zodat hun interesses duidelijk worden. VRKeer is een elektronische leermodule rond verkeersopvoeding. Sensei is een chatbot die leerlingen kan helpen bij het plannen van hun studies en examenvoorbereidingen. SCI-I is een app die via augmented reality abstracte begrippen uit chemie en scheikunde helpt duidelijk maken. KIKS leert leerlingen omgaan met klimaatverandering via ai en vr. Hoogte, ten slotte, traint basisvaardigheden aan leerlingen die op grote hoogte moeten werken, bijvoorbeeld aan windmolens.
‘De geselecteerde projecten zijn stuk voor stuk gegroeid vanuit noden in het klaslokaal en zijn door de scholen zelf uitgewerkt’, zegt Rudy Lauwereins van Imec. ‘Zo garanderen we dat ze echt beantwoorden aan een bestaande vraag. Het is van essentieel belang dat kinderen en jongeren de juiste vaardigheden ontwikkelen om onze digitale samenleving mee vorm te geven.’
De Vlaamse overheid ondersteunde het initiatief met 200.000 euro. Vroeger probeerde de overheid al digitale systemen in te voeren in de scholen, maar die hadden niet altijd succes. Omdat deze projecten door de scholen zelf werden ontwikkeld, moeten ze sneller ingeburgerd geraken, is de hoop van Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs.