Akamai gaat zijn partnerprogramma significant veranderen. Het breidt het standaard tiering-systeem uit met een zogeheten enablement-model. Dit bestaat uit twee soorten partners: partijen gericht op het genereren van leads en partijen die daarnaast ook implementaties verzorgen met bijbehorend support. Dat vertelt Micheal McCollough, hoofd channel wereldwijd van Akamai, aan Channelweb tijdens het Akamai Edge EMEA Forum, dat op 14 november plaatsvond in Barcelona.
McCollough laat weten dat Akamai aan een nieuw partnerprogramma werkt. ‘Ons partnerprogramma is traditioneel ingericht met een tiering-systeem, waarbij partners een volgend niveau behalen op basis van de omzet en het aantal behaalde certificeringen. Nu breiden we het systeem uit met extra partnerniveaus. Naast de ‘standaard’-klassering kunnen partners ook een advanced-status behalen.’
De standaard partners richten zicht op het genereren van leads en (verkoop)kansen en kunnen eerste graads support (first level support) leveren, zowel bij technische als bedrijfsmatige problemen. De nieuwe advanced partners mogen op een hoger niveau van technische ondersteuning bieden voor zogeheten ‘partner ready’-oplossingen.
Om die hogere status te krijgen, moeten partners over specifieke vaardigheden beschikken. Deze kunnen ze behalen door enerzijds certificeringen (via een bootcamp of hands on training) en anderzijds via praktijkervaring. Deze kunnen ze opdoen via een testaccount, waarbij ze bepaalde implementaties moeten uitvoeren.
Het nieuwe partnerprogramma laat nog wel even op zich wachten. McCollough vertelt dat ze in het tweede kwartaal van 2019 wordt geïntroduceerd.
Benelux
McCollough gaat ook in het partner-ecosysteem in de Benelux. Hij zegt hier over een fatsoenlijk aantal partners te beschikken, maar nog wel partijen te zoeken die bepaalde oplossingen kunnen leveren. Hij heeft het met name over partners die hun steentje kunnen bijdragen in Akamai’s strategie om enterprises te voorzien van het zogeheten zero trust security-model, waarbij niemand toegang heeft tot het bedrijfsnetwerk en gebruikers niet rechtstreeks met applicaties communiceren. ‘Daar is voor Akamai nog een kans om het ecosysteem te verbeteren.’
Verder laat hij weten dat partners belangrijk zijn voor de groei van het bedrijf: 60 procent van de nieuwe klanten wereldwijd komt via het partnerecosysteem.