Het Gentse Around Media haalt 1,25 miljoen euro op om zijn cloudplatform Prompto in de markt te zetten. Met Prompto kunnen ontwerpers, bouwpromotoren en producenten van bouwmaterialen samenwerken en hun klanten in virtual reality (vr) tonen hoe hun toekomstige woning eruit zal zien.
De lichtinval aanpassen, spelen met kleuren of meubels verschuiven, Prompto maakt het mogelijk om ruimtes volledig naar eigen wens in te richten en er met klanten in rond te wandelen. Net als in een game, maar dan op een foto-realistische manier.
Het unieke aan Prompto is dat designers (bijvoorbeeld interieurarchitecten en 3D-artiesten), bouwpromotoren en producenten van bouwmaterialen op hetzelfde SaaS-platform werken. Ze kunnen interieurs opslaan, bewerken en delen in de cloud.
Bouwpromotoren zijn vandaag vaak gebonden aan een beperkte reeks 2- of 3D-beelden die ze laten maken bij gespecialiseerde bedrijven. Met Prompto maken ze via de digitale woonconfigurator zelf eenvoudige. maar levensechte scènes. Zeker bij het invullen van cascoruimtes kunnen klanten zo veel beter gemotiveerde keuzes maken voor hun toekomstige woning.
Voor de lancering van de Gentse startup zette Around Media een kapitaalronde op, die 1,25 miljoen euro opleverde. De investeerder is een groep rond Wim Vernaeve, die eerder participeerde in bedrijven als Showpad, SweepBright, Byteflies, Hello Customer en Cloudalize.
Around Media focust zich met Prompto op de Belgische bouwmarkt, maar start in 2019 ook op in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. De startup breidt haar team daarvoor uit met marketeers, developers en creatievelingen.
Prompto is niet het enige bedrijf dat in deze markt brood ziet. Ook de Mechelse startup 3Frog heeft een gelijkwaardig vr-platform klaargestoomd