Marktonderzoek is noodzakelijk, maar duur. Althans dat was het. De startup Buffl komt immers sinds een tijdje op de markt met een content validatie tool of met andere woorden een mobiel marktonderzoek. Wij spraken met één van de oprichters, Dennis De Clercq, over de mogelijkheden van Buffl.
Dennis De Clercq, van origine productontwikkelaar, startte het bedrijf samen met Dimitri Allaert, Joep Driesen en Seppe Stroo op. ‘Het startschot werd voor ons gegeven toen de deuren van Startit KBC openden. Niet veel later zorgde Imec.istart voor verdere ondersteuning en nam het een kleine participatie. Als productontwikkelaar moest ik vroeger zelf de straat op om mijn marktonderzoek te doen, een arbeidsintensieve fase in een innovatietraject, maar hiervoor een marktonderzoeksbureau inschakelen was financieel geen haalbare kaart. Dat moest beter en efficiënter kunnen dachten we. We vertrokken vanuit de insteek van het designproces en meer specifiek, de methodologie van design thinking. We willen van probleemstelling tot uitrol, onze klanten bijstaan bij het betrekken van de eindgebruiker. Je moet immers producten of diensten op de markt brengen waar nood aan is, maar dan moet je natuurlijk wel de mening kennen van je (potentiële) klanten en dat in elke stap van het proces valideren. Onze tool maakt dat mogelijk. In ons platform bouw je de vragen op en onze klanten kunnen ook in real time met de data die binnenkomen spelen. Ze kunnen in een oogopslag zien, wie wat geantwoord heeft’, geeft De Clercq aan.
Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Ondertussen wordt de mobiele applicatie al door zo’n 2400 mensen gebruikt. ‘Al een mooi aantal, maar we willen langzaam groeien. We beschikken al over een mvp, maar bouwen nog verder. Uiteraard toetsen we met ons eigen platform elke nieuwe feature af bij onze gebruikers. We practice what we preach! In onze tool kunnen mensen niet alleen vragen beantwoorden, maar ze kunnen ook gevraagd worden om filmpjes of foto’s op te laden. Kwalitatief en kwantitatief onderzoek valt perfect te combineren in onze tool. Momenteel doen we nog veel aan consultancy, maar onze tool is goed schaalbaar. Iedereen moet op een snelle en betaalbare manier aan marktonderzoek kunnen doen, om iteratieve validatie binnen het innovatieproces mogelijk te maken.’
Van co-creator tot ambassadeur
Reeds een jaar lang onderzoekt Buffl de effecten van co-creatie op het innovatieproces en eindgebruikers. Bij Buffl ondervinden ze dat mensen die betrokken worden bij het onderzoek en co-creatie, vaak uitgroeien tot ambassadeurs. ‘Ze krijgen affiniteit met de service of product en voelen een vertrouwensband. Er is een aankoopintentie van 75 procent bij deze deelnemers en dat is enorm. Dit betekent dat je al onmiddellijk een groot potentieel aan klanten én ambassadeurs hebt’, glimlacht de oprichter.
Een nieuwe tool in ontwikkeling
De Clercq vertelt enthousiast over een nieuwe tool. ‘Ondertussen hebben we ook een goedgekeurd innovatiedossier. We willen een persona analyse- en building tool gaan uitwerken’, verklapt hij. ‘We gaan een kernmerkenbibliotheek opbouwen, waarbij we input uit verschillende dossiers gaan combineren om zo correlaties te kunnen maken. Dit moet de persona’s van een betere kwaliteit maken, iets waar bedrijven wel oren naar hebben.’
Natuurlijk willen ze bij Buffl groeien, maar ze willen ook een gedragsverandering bewerkstelligen bij corporates. ‘We streven naar continu onderzoek tijdens het innovatieproces, iets wat vandaag de dag bij heel weinig bedrijven het geval is. Een hele uitdaging, want een intern research & developmentproces omgooien door er de stem van hun eindgebruikers in te verweven, is geen sinecure.’
Focus en strategische keuzes
Misschien nog wel het grootste aandachtspunt is focus. ‘We krijgen dagelijks leuke projecten voorgeschoteld en een heleboel vragen, maar we moeten ons continu de vraag stellen, wat we eerst doen. Focus behouden is nu belangrijk. Goede strategische keuzes moeten ervoor zorgen dat we binnen dit en een paar jaar een respectabele speler zijn. Daar streven we alvast naar’, besluit De Clercq