De Eindhovense netwerkbeveiliger SecurityMatters komt in handen van ForeScout. Deze Amerikaanse specialist in beveiliging van IoT-toepassingen betaalt er 113 miljoen dollar cash voor.
Met de overname versterkt ForeScout zijn marktpositie door de mogelijkheden en beveiligingstoepassingen voor operationele technologie (ot) en andere industriële diensten uit te breiden, zo klinkt het in een persbericht.
Volgens ForeScout-ceo en bestuursvoorzitter Michael DeCesare zijn SecurityMatters en ForeScout een logische match. ‘We verstevigen met deze overname onze positie in een markt waarin we al stappen hebben gezet en de vraag explosief zien groeien.’ Hij verwacht dat de technologie en de kennis van SecurityMatters zijn bedrijf succes brengen op het vlak van ot-beveiliging. Bovendien vergroten ze het klantenbestand en het portfolio van producten voor end-to-end agentless device visibility en besturingsplatformen.
Kwetsbaarheid gekoppelde ot en it
De it en ot groeien steeds meer naar elkaar toe. Dat zorgt voor nieuwe risico’s, doordat ot-netwerken niet langer fysiek gescheiden zijn van de it-netwerken. Cyberaanvallen, zoals WannaCry, NotPetya en Triton, tonen de kwetsbaarheid van ot-netwerken aan. Zij kunnen leiden tot aanzienlijke bedrijfsschade en financiële verliezen. Volgens onderzoek van Forrester heeft 79 procent van de organisaties met een SCADA/ICS-netwerk in de afgelopen twee jaar te maken gehad met een beveiligingslek.
SecurityMatters, opgericht in 2009, biedt organisaties inzicht in apparaten en continu netwerktoezicht. Daarnaast spoort het Eindhovense bedrijf ook bedreigingen en afwijkingen op die specifiek gelden voor de operationele technologie, zonder de werkzaamheden te beïnvloeden. Het product moet netwerken beschermen tegen de meest uiteenlopende bedreigingen. Dit gebeurt aan de hand van Deep Packet Inspection-technologie en ruim 1600 ICS-specifieke bedreigingsindicatoren.
SilentDefense
Het bekendste product van SecurityMatters is SilentDefense, dat kritische informatiesystemen van organisaties monitor. In 2016 haalde de Brabanders een investering van ruim vijf miljoen dollar op bij vier Europese investeringsgroepen, waaronder KPN Ventures. De scale-up gebruikte het geld om zijn internationale teams voor sales, marketing en support uit te breiden.