Bedrijven en organisaties zitten op een massa data, maar deze inzichtelijk maken, dat is heel andere koek. Zowel intern als extern op een boeiende, begrijpelijke en grafisch aantrekkelijke manier over data communiceren, dat is de missie van de startup Datylon.
De startup uit Antwerpen telt ondertussen zo’n twintig medewerkers en blijft stevig groeien. ‘Logisch’, geeft Erik Laurijssen, één van de oprichters, aan. ‘We worden overspoeld door steeds meer data. Ondertussen zijn er heel wat tools om deze te analyseren, maar we merken dat er heel wat minder hulpmiddelen zijn om deze data ook aantrekkelijk en begrijpelijk voor te stellen, zodat zoveel mogelijk mensen kunnen begrijpen wat de data vertelt. Een markt waar wij met onze makkelijk te maken data stories op willen inspelen. Met onze toolset kunnen bedrijven en organisaties makkelijk zelf infographics en interactieve data stories maken. Onze software draait in de cloud, wat het makkelijk maakt om verhalen te maken en te delen. Via Datylon kan je saaie data omzetten in aantrekkelijke datavisualisaties voor een breed publiek. Wij noemen het ‘the human side of data’’, geeft Laurijssen aan.
Samenwerking met Adobe
Naast het product Datylon doen ze bij de startup momenteel ook nog projectmatig werk. ‘Momenteel nemen we inderdaad nog IoT- en andere projecten aan waarbij datavisualisatie centraal staat omdat zo de data makkelijker ‘actionable’ kan gemaakt worden. Hier werken we dan custom-made oplossingen voor uit. Anderzijds zetten we dit najaar ook in op de herlancering van ons schaalbaar product. In de eerste wave willen we vooral financiële dienstverleners en designers wereldwijd aanspreken. Datylon levert een plug-in voor Adobe waarmee je eenvoudig infographics en data stories kan maken. Onze tool maakt het mogelijk data inzichtelijk te maken en op een corporate branded manier te presenteren. Het werkt perfect samen met het pakket van Adobe. Daarnaast is er ook het Datylon Insights-cloudplatform waarmee elke business user aan de slag kan om corporate branded data stories te maken en te delen met anderen binnen en buiten de organisatie’, aldus de oprichter.
Gestaag markt veroveren
De startup zag in 2013 het levenslicht, om in 2015 voor het eerst echt te starten. ‘Wat begon als een avond- en weekendproject van Peter Coppens en mij, groeide in 2015 tot een echte startup uit met een team. Momenteel willen we vooral bijkomende tractie genereren en heel wat Adobe-gebruikers over de streep trekken. Tot op heden hebben we alles zelf gefinancierd en we willen nu snel groeien. De marktvraag is er, we zijn ervan overtuigd dat we heel wat waarde kunnen scheppen en volgend jaar willen we dan bijkomend kapitaal ophalen’, geeft Laurijssen aan.
Hogere marktsegment
Terwijl de concurrenten meer mikken op mediabedrijven en het lagere marksegment, positioneren ze zich bij Datylon wat hoger. ‘We mikken op de enterprise-klanten die absoluut meer data-gedreven willen worden en voor wie data stories dus belangrijk zijn. Met onze software is het mogelijk pixel perfect te werken en zo je huisstijl te integreren in datavisualisaties zoals grafieken en kaarten. Het resultaat is dat data op een visueel aantrekkelijke manier meer mensen kan bereiken en een dialoog kan creëren, waardoor de data dan uiteindelijk meer impact zal hebben voor de organisatie.’
Data stories hebben de toekomst
Het verdienmodel van de startup zit in abonnementsformules, maar daar wordt nog gezocht naar de juiste finetuning. ‘Aangezien er al vraag is vanuit de markt, maken we ons daar niet echt druk om. We zoeken naar een verdienmodel dat het beste past bij onze schaalbaarheidsdoelstellingen. We geloven sterk dat er nog een nieuwe golf aan tools voor data stories gaan komen. Data stopt niet bij het draaien van rapportjes, deze aantrekkelijk en begrijpelijk presenteren is minstens even belangrijk. Iedereen die data dient te communiceren heeft baat bij onze tool’, besluit Laurijssen.