Het is al zo vaak gezegd: we leven in het data-tijdperk. Maar in sommige industrieën zit het gebruik van doorgedreven data analytics nu pas echt in de lift. ‘Twee sectoren vertonen een opvallende groei’, vertelt Jeroen Van Godtsenhoven, managing director bij SAS Institute Belux, in de marge van hun AX Analytics Experience-conferentie. Met hem overlopen we enkele trends in de markt.
Nieuw is de vaststelling uiteraard niet, maar data analytics zit in de lift. Jeroen Van Godtsenhoven, directeur van SAS Institute in Belux, staaft dit ook met cijfers. ‘Sinds 2015 hebben wij in ons land telkens met 20 procent weten te groeien in nieuwe licentieverkopen. Onze markt groeit overal’, stelt hij.
Voor alle duidelijkheid: de markt is wat Van Godtsenhoven omschrijft als advanced analytics, waar onder meer predictive analytics onder valt, maar ook kunstmatige intelligentie (ai) en fraud detection vanuit het aanbod van SAS.
Grote sectoren en startups
‘Er is echt een opmars in de maatschappij en economie van alles wat met ai en data te maken heeft. Vroeger moesten we nog heel erg evangeliseren, vandaag wordt de groei als het ware gepusht’, stelt Van Godtsenhoven. De traditionele markten waarin SAS actief is, zoals banken en verzekeringen en retail, die blijven, volgens hem zeker van tel.
In ons land telt SAS ongeveer 120 medewerkers al zijn die steeds meer als expert actief in internationale projecten, bijvoorbeeld in buurlanden. ‘België is een kleine markt’, klinkt het. Al is het bedrijf nog op zoek naar profielen. ‘Datawetenschappers onder meer. En ook profielen met een doorgedreven business kennis, die de klanten en hun sectoren en uitdagingen kennen.’
Scisports
SAS heeft ook samenwerkingsverbanden met startups die op innovatief vlak interessant zijn. Denk aan fintech-bedrijven of aan de opvallende startup SciSports die zich specialiseert in analyse van voetbaldata en ook de Rode Duivels begeleidde op het WK voetbal.
Met SciSports heeft SAS een samenwerkingsverband en biedt het zijn technologie aan. Maar de grote omzetten komen voor SAS nog altijd van grote organisaties en bekende sectoren, zo geeft Van Godtsenhoven toe.
Twee stijgers
Opvallende stijgers ziet Van Godtsenhoven in twee sectoren, en manufacturing is daar één van. ‘Zowel productiebedrijven als procesbedrijven hebben zich de voorbije jaren echt weten upgraden, ook in ons land. Hun infrastructuur was daar in sommige gevallen ook aan toe’, stelt hij. ‘Vandaag kan je bijvoorbeeld als fabriek makkelijker dan vroeger je infrastructuur upgraden en bijvoorbeeld met sensoren data genereren die je werking een stuk efficiënter maken. Veel dan deze bedrijven hebben zoiets ook gedaan, en met succes.’
Andere sector die echt een opmars inzake analytics heeft gekend is de publieke sector. ‘De middelen van de overheid zijn sowieso beperkt, maar als je met een goede business case komt willen overheden hier graag instappen.’ Fraudebestrijding is hier, volgens hem, een goed voorbeeld van. ‘Er zijn Belgische overheden die het vandaag contractueel hebben geregeld om onbeperkt onze toepassingen te gebruiken, omdat ze hiermee grootschalige fraude kunnen bestrijden.’ Een soort all you can eat-formule als het ware als alternatief voor de klassieke aanbestedingsprocedure die de overheid kenmerkt.
Ambtenaren
Ook al zegt Van Godtsenhoven het heel voorzichtig: de pensioengolf in het ambtenarenapparaat werkt eveneens het gebruik van kunstmatige intelligentie en analytics in de hand. Veel ambtenaren gaan namelijk met pensioen, maar worden niet altijd vervangen. Of toch niet door andere ambtenaren. ‘De overheid heeft als doel om een betere dienstverlening te voorzien en technologie kan hen hierbij helpen’, klinkt het diplomatisch. En dus ook als ze het met minder mensen moeten doen.