Bedrijven worden binnenkort automatisch via het Rijksregister gecontacteerd als een klant verhuist, overlijdt of van naam verandert. Dat moet de administratieve rompslomp en kosten wegwerken, zowel voor bedrijven als consumenten, zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon.
Een verhuis of een overlijden brengt vaak een boel rompslomp mee doordat veel bedrijven hierover individueel gecontacteerd moeten worden. Minister Jambon heeft een wetsontwerp klaar dat dit moet verhelpen. Daarbij zal het Rijksregister voortaan nutsbedrijven, telecomoperatoren, verzekeringsmaatschappijen en dergelijke automatisch contacteren als een klant verhuist, overlijdt of van naam verandert. Jambon benadrukt wel dat de burger uitdrukkelijk toestemming moet geven.
Iedereen zal ook altijd kunnen controleren aan welke ondernemingen hij hiervoor toestemming heeft gegeven en die toestemming weer intrekken. Het moeten ook bedrijven zijn waarmee de consument een ‘duurzame contractuele relatie heeft’, dus niet de slager om de hoek. De verkregen informatie mag ook niet aan derden worden doorgegeven of voor commerciële doeleinden worden gebruikt.
Van zodra een overeenkomst vervalt, moet ook het bedrijf dit aan het Rijksregister melden, zij hebben daarbij eerste verantwoordelijkheid voor de consument. Bij het niet-doorgeven van de gegevens zijn er sancties voorzien.