De afgelopen jaren hebben we een erg intense digitale revolutie gekend. We werden bekogeld met nieuwe producten die varieerden tussen top en flop. Soms werd een toestel al eens te vroeg op het grote publiek losgelaten en ging het de mist in. Maar we kregen gegarandeerd jaarlijks innovatieve producten te zien. Die vooruitgang zal binnenkort vertragen. Revolutie wordt evolutie en we kunnen er maar beter gebruik van maken.
Tijdens die digitale rustpauze denken we best na over de rol die technologie speelt in ons leven en de rol die ze in de toekomst zal innemen. We lijken er allemaal van overtuigd dat onze toekomst om technologie zal draaien. Ondertussen missen we de subtiele signalen die de terugtrekking van technologie uit ons dagelijks leven inluiden.
Generatie Z neemt langzaam maar zeker afscheid van de populaire sociale media. Hun interesse in Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat daalt zienderogen. De gebruikerscijfers van die sociale media worden in stand gehouden door de stijgende interesse bij mensen boven 45 jaar. Dat werkt misschien voor de gebruikerscijfers van die sociale media, maar in de zakenwereld zijn zij niet de toekomst. Tegen 2020 zal de helft van de werkende bevolking millennial zijn. Toekomstgericht denken, is dus cateren naar de behoeftes van de jongere generaties.
Net zoals de millennial z’n voorkeur voor sociale media, veranderen ook zijn technologische keuzes. De digitale detox is meer dan een trend, het is voor veel jonge medewerkers een noodzaak geworden. Stress op het werk sijpelt door in het privéleven en de dreigende schaduw van een burn-out is nooit veraf. Het wordt voor de millennial belangrijker dan ooit om een koerswijziging teweeg te brengen op vlak van digitalisering. De richting van werkvereenvoudiging, efficiëntie en vooral minder stress tijdens én buiten de werkuren.
Work-life balance
Die ‘jeugd van tegenwoordig’ gaat soms slimmer om met technologie dan veel mensen denken. De jonge medewerker wil niet dat technologie zijn leven overneemt. Dat weerspiegelt zich in innovaties zoals de screentime-apps die je dezer dagen op zowat elke smartphone kan terugvinden. Die bieden gebruikers de kans zichzelf eraan te herinneren dat er meer is dan enkel die eeuwige smartphone.
Technologie kan ook gebruikt worden om ons werk te vereenvoudigen en dat zien millennials maar al te graag in. Ze verwachten de nieuwste technologie op de werkvloer, want die stelt hen in staat om hun job zo goed mogelijk uit te voeren. Maar tegelijk moet ze hen ook helpen om hun work-life balance zo veel mogelijk in evenwicht te houden. Werken op afstand moet kunnen, glijdende uren ook. Op die manier verlaagt de millennial zijn hoeveelheid stress.
Zolang de consument wil kopen, zal de producent aanbieden. Maar willen we die nieuwe producten echt nog of kopen we ze gewoon omdat iedereen het doet? De komende jaren zullen we niet enkel moeten nadenken over wat de consument kan gebruiken, maar ook over wat hij, soms onbewust, nodig heeft. Soms is er wat moed nodig van de producenten om te innoveren op een manier die we misschien niet verwachten, maar als consument wel kunnen appreciëren.