Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat ondanks de ervaren krapte op de arbeidsmarkt er nog flinke rek in de Nederlandse arbeidsmarkt zit. Er zijn drie bronnen om de dorst van bedrijven naar personeel te lessen: de werkloze beroepsbevolking, de toetreding van mensen die nu buiten de arbeidsmarkt staan en het reservoir van vierhonderdduizend werkenden die meer uren willen werken. Maar weet de ict-sector hiervan te profiteren?
Er kunnen volgens ING nog zo’n 200 duizend mensen toetreden tot de arbeidsmarkt en ruim 300 duizend werkenden een langere werkweek maken. Wel stelt het onderzoeksbureau dat bedrijven creatiever moeten zijn om dit potentieel aan te spreken, deze mensen zitten niet in de kaartenbak van het UWV. Bovendien komen deze mensen voor moeilijk vervulbare vacatures, zoals in de ict, deze mensen vaak niet in aanmerking. Daarvoor is juist een inhaalslag in scholing, roulatie en promoties op de arbeidsmarkt nodig.
Uit de recente banenbarometer van vacaturesite Jouwictvacature.nl blijkt bijvoorbeeld .dat de vraag naar Java- en .NET-specialisten en PHP- en Front-end-ontwikkelaars onveranderd hoog blijft en dat de vraag naar bi-specialisten fors is toegenomen. En het liefst met ervaring!
Maar hoe ver moet je als ict-werkgever gaan om dit soort schaars personeel te werven? Breken de wild-west-taferelen uit vroegere tijden weer aan dat een ict’er bij zijn nieuwe werkgever het contract tekent in de showroom van een autodealer om er meteen met een leasebak van door te kunnen rijden.
Ict-dienstverlener Incentro zoekt het meer in een moderne aanpak, gericht op bijvoorbeeld de sociale media. Het bedrijf kondigde aan campagne te gaan voeren op het gaming kanaal Twitch van Mathia Koolhout, een van de meest populaire Nederlandstalige streamers op dit vlak. Daarmee hoopt het bedrijf een doelgroep van ontwikkelaars te bereiken waar het normaal geen contact mee heeft.
Is dit een slimme methode om aan geschikt personeel te komen? Of moeten ict-bedrijven veel meer investeren in scholing, roulatie en promoties, zoals ING stelt, en om bijvoorbeeld oudere ict’ers met veel ervaring die desondanks geen baan meer hebben, weer aan boord te halen?
Wat vindt u?