Bijna alle Vlaamse scholen maken tegenwoordig in de lessen gebruik van een of ander digitaal hulpmiddel. Dat varieert van laptops en desktops tot digitale borden. Zo blijkt uit de vijfjaarlijks ict-monitor van de KU Leuven en Universiteit Gent waarover de VRT bericht.
Het aantal digitale hulpmiddelen in de klaslokalen (laptops, desktops, digitale borden,…) is aan een stevige opmars bezig. Alle scholen hebben tegenwoordig ook een draadloos netwerk in gebruik.
Zo heeft een gemiddelde Vlaamse lagere school één desktop, laptop of Chromebook per vier leerlingen. In het secundair is dat één op twee. In meer dan 90 procent van de klassen van het lager hangt een digitaal bord, tien jaar geleden was dat in minder dan 10 procent van de lokalen zo. In het secundaire onderwijs ligt dit nu op 80 procent.
De computerinfrastructuur in de scholen veroudert wel in snel tempo. In het lager onderwijs is meer dan de helft van de ingezette laptops ouder dan vier jaar. In het secundair is dit zowat 30 procent.
Ook qua software heeft er zich een stille revolutie voorgedaan in de scholen. Quasi elke school heeft nu een digitaal systeem om de leerlingen op te volgen. Ook voor leerlingen met een beperking zijn er in zowat driekwart van de gevallen speciale voorzieningen aanwezig.
De ict-monitor werd vorig schooljaar voor de derde keer opgesteld. 2900 leerlingen, 1420 leerkrachten en 680 schoolleiders deden er aan mee.