Heel wat bedrijven, organisaties en overheidsinstanties worden geconfronteerd met onbetaalde facturen en claims. Vaak gaat het innen daarvan gepaard met torenhoge kosten voor de wanbetaler en onduidelijke processen voor alle partijen. De scale-up Virteo wil daar met zijn platform verandering inbrengen en het creditmanamagement proces heruitvinden.
Kort samengevat is Virteo een onafhankelijk online end-to-end platform waarin credit managers hun intern aanmaningsproces beheren en tegelijk dossiers rechtstreeks door verschillende advocaten, gerechtsdeurwaarders en incassokantoren kunnen laten behandelen, in een efficiënt en transparant proces. ‘We zijn een platform en geen incassobedrijf’, geeft Karel Vanderheyden, ceo van de scale-up aan.
‘We hebben eigenlijk twee doelen met Virteo’, vervolgt de directeur. ‘Enerzijds willen we bedrijven, organisaties en overheidsinstanties helpen bij het innen van onbetaalde facturen door hen een end-to-end-systeem aan te bieden voor de interne en externe opvolging en anderzijds willen we deze bedrijven ook toelaten om de schulden te innen op een maatschappelijk verantwoorde manier, zonder de kosten de pan uit te laten swingen. Door de processen transparant te maken en de kosten van de externe partijen helder weer te geven aan onze klanten, kunnen ze de vinger aan de pols houden en de kosten drukken.’
Investeerders
Virteo startte begin 2017 met het aantrekken van partners op het vlak van advocaten, gerechtsdeurwaarders en incassobedrijven, om midden 2017 ook effectief op zoek te gaan naar klanten. ‘We hebben natuurlijk beide partijen nodig. Ondertussen merken we dat externe partijen vlot mee gaan in het verhaal. Ongeveer 30 procent van alle deurwaarders is ondertussen aangesloten op ons platform. Zij kunnen er hun dossiers beheren.’
Het bedrijf telt ondertussen een zeventiental medewerkers. ‘Zelf ben ik ceo, en co-founder Patrick De Deken is coo. Qua funding konden we van vrij snel na de opstart rekenen op PMV, nadien kwamen ook Ark Angels Activator Fund en Sherpa Invest aan boord en recent trad ook Theodorus een spin-off van de ULB toe tot het kapitaal’, geeft Vanderheyden mee.
Beeld op de kosten
Virteo werkt met een transactioneel verdienmodel en rekent transactiekosten aan aan de partij die marge maakt. ‘Externe partijen worden door de klant betaald op basis van de resultaten en kunnen kosten aanrekenen. De voordelen van ons platform zijn helder. Wij voorkomen een maximalisatie van de kosten. De opdrachtgever wil immers enkel dat de facturen betaald worden, niet dat de kosten hoog oplopen. In Virteo werken alle partijen op hetzelfde platform, waardoor de eindklant een perfect zicht heeft op de gemaakte kosten en kan ingrijpen. Zo krijgen ze meer controle en kunnen excessen vermeden worden. Bovendien kunnen bedrijven zo ook hun maatschappelijk gelaat tonen, wat zeker bij diensten als OCMW’s en ziekenhuizen belangrijk is.’
Klaar voor het buitenland
Momenteel is Virteo nog een Belgisch verhaal, maar er wordt al verder gekeken. ‘We bekijken momenteel de Nederlandse, Franse en Engelse markt. Binnen de twaalf maanden willen we daar actief zijn. Verder willen we binnen die termijn ook in alle sectoren in België minstens één toonaangevende klant. Momenteel zien we op de markt geen vergelijkbare dienstverleners. Er zijn wel deurwaarders die geïnvesteerd hebben in technologie, maar dat blijft een één-op-één verhaal. Bij ons zit er een hele community achter. Bij ons kunnen de klanten alle dossiers groeperen in één systeem. Ons platform is dan ook zeer interessant voor alle bedrijven die geconfronteerd worden met een groot volume aan onbetaalde claims.
Virteo draait volledig in de cloud en ook de schuldenaars kunnen er hun dossier opvolgen. ‘Schuldenaars kunnen inloggen en een overzicht krijgen van hun openstaande schulden. Meer nog, ze kunnen ook een simulatie maken. Zo beseffen ze dat als ze de situatie laten aanslepen steeds meer betalen. Ons platform is ontwikkeld in .Net en in Microsoft Azure omgeving. We moeten natuurlijk aan heel wat compliancy regels voldoen, gezien we met gevoelige informatie omgaan.’
Weerstand overwinnen
Ondanks het feit dat Virteo stevig groeit ervaart Vanderheyden toch nog twee struikelblokken. ‘We werken in een traditionele markt en veranderen doet pijn. Bovendien zijn de beslissingsprocessen bij de bedrijven uit onze doelgroep vaak complex en langdurig.’
Het platform evolueert voortdurend en wordt uitgebreid. ‘We blijven innoveren, maar steeds met de focus op onbetaalde claims. We willen ook een stuk preventie gaan integreren en nog meer inzetten op de koppelingen met de backend systemen bij onze klanten. Je merkt het, nog meer dan werk genoeg’, besluit Vanderheyden.