Het Antwerpse advocatenkantoor La-On, gespecialiseerd in incasso-zaken, heeft een algoritme ontwikkeld waarmee het succes van een dagvaarding voorspeld kan worden. De tool helpt te selecteren welke dossiers een minnelijke of gerechtelijke bemiddeling vereisen. La-On kreeg hiervoor de Credit Management Innovation Award.
La-On nam gisteren de eerste Credit Management Innovation Award in ontvangst van professor Ludo Theunissen, voorzitter van het Instituut voor Krediet Management (IvKM). Het Antwerpse advocatenkantoor krijgt hiermee erkenning voor de ontwikkeling van een algoritme dat het succes van een dagvaarding voorspelt. Met de tool kan La-On gerechtelijke dossiers beter selecteren en de slaagkansen van een dagvaarding voorspellen. Dossiers die een gerechtelijke aanpak vereisen kunnen zo onderscheiden worden van de dossiers die via een minnelijke bemiddeling kunnen worden opgelost. Cliënten betalen op deze manier niet langer onnodig hoge gerechts- en dossierkosten.
Paul Cools, advocaat-vennoot La-On: ‘We zijn trots dat La-On deze eerste Credit Management Innovation Award mag ontvangen. La-On wil op een transparante en efficiënte manier onbetaalde facturen innen. Technologie zoals een algoritme helpt ons om dit doel te bereiken. Zo brengen we het beroep van advocaat in de eenentwintigste eeuw.’
Met het algoritme draagt La-On een oplossing aan om het maatschappelijke probleem van de torenhoge deurwaarderskosten in België te verhelpen. ‘Deurwaarderskosten brengen mensen met financiële problemen vaker in grotere moeilijkheden, dan dat ze een oplossing bieden. Het algoritme zal debiteuren met een zwakkere economische situatie eerder in de minnelijke fase houden, dan ze dagvaarden’, licht Paul Cools toe. De innovatieve oplossing heeft een positief effect voor zowel schuldeisers, schuldenaars als justitie. ’Doordat dossiers strenger worden geselecteerd, vermijden we onnodige gerechtsprocedures. Zo ontlasten we het overbezette justitieapparaat.’