De drempel om een advocaat te contacteren is vrij hoog en bovendien kost het vaak aardig wat. De startup Jureca wil bewijzen dat dit niet zo hoeft te zijn. Voor heel wat juridische vragen en standaarddocumenten kan men bij hen terecht. Ze koppelen gebruikers online aan de juiste specialist en zorgen voor een oplossing. Dit bespaart tijd en kosten, zowel voor particulier als bedrijf.
‘De stap naar een advocaat is vaak groot en heel wat mensen informeren zich online. Voor die doelgroep willen we een betaalbare en snelle oplossing bieden’, geeft Edgar Warmoes, één van de founders aan. ‘Voor standaard juridische diensten is het vaak niet nodig effectief fysiek bij een jurist te passeren. Wij hebben een heel aantal juridische problemen gedefinieerd waarvoor we een standaardoplossing aanbieden. Daarnaast is het ook mogelijk om je eigen probleem voor te leggen, waarna je uit verschillende oplossingen kunt kiezen. Advocaten krijgen zo de kans ook online hun dienstverlening aan te bieden. Natuurlijk is ook complexer maatwerk mogelijk moest het nodig zijn.’
Advocaten en chatbots
Ondertussen is de startup zo’n anderhalf jaar actief en kende het een stevige groei. ‘Samen met mijn twee co-founders Pieter-Jan Van Aken en Thomas Van Roy zag ik als student opportuniteiten in een online dienstverlening en platform’, geeft Warmoes aan. ‘We moesten ons onderscheiden en zagen hier de ideale oplossing in. Ondertussen zijn we met vijf medewerkers, breiden we stelselmatig uit en bieden we naast een b2c-dienstverlening ook b2b-diensten aan. Momenteel focussen we ons nog op de Belgische markt. We bereiden echter een kapitaalronde voor en met die kapitaalinjectie hebben we Europese ambities. We bieden advocaten de kans om makkelijk online in contact te treden met potentiële klanten en zich te profileren en dat wordt duidelijk gesmaakt.’
Meer en meer klanten geloven in online juridische ondersteuning. ‘We moeten nog heel wat mensen overtuigen, maar we zien toch een switch in mindset. Financieel kan het een stuk interessanter zijn om voor een online oplossing te kiezen, zonder dat je aan kwaliteit inboet. In België zijn we, mede door de overname van juridischforum.be, ondertussen uitgegroeid tot veruit het grootste juridische platform. Ondertussen bieden we niet minder dan 460 standaardoplossingen aan, maar we vullen dit aanbod nog dagdagelijks aan. We blijven ook op andere vlakken niet stilstaan. Zo werken we momenteel aan een chatbot die voor meer interactie moet zorgen. Verder zijn we al in staat om op basis van de vragen van onze klanten heel wat documenten te analyseren en zo een oplossing voor te stellen. Ongetwijfeld komen er nog heel wat nieuwe tools bij, die de gebruikservaring van onze klanten verhogen’, zegt Warmoes.
Terughoudende Belg
Ondanks de groei ziet Warmoes toch ook enkele belemmeringen. ‘Al bij al blijft de Belg vrij terughoudend als het op online toepassingen aankomt. In andere landen staan ze op dat vlak al een stuk verder. Toch zien we de toekomst rooskleurig in. Met uitgekiende marketing en een stukje upselling moeten we in de komende jaren nog een stevige groei kunnen optekenen. We werken ook al samen met bijvoorbeeld Belfius, die hun klanten attent maakt op onze aanwezigheid en dienstverlening. Een teken dat we best een unieke marktpositie hebben’, besluit Warmoes.