Tech-incubator Start it @ KBC heeft van 207 startende bedrijven een aanvraag gekregen om begeleiding te krijgen, dat is een nieuw record. 65 bedrijven werden na een mondelinge pitch weerhouden. Uit de kandidaturen blijkt dat het vrouwelijk ondernemerschap langzaam maar zeker verder oprukt en dat België een onvervalst b2b-land is en blijft.
Start it @KBC bestaat vijf jaar, en is aan zijn zestiende lichting startups toe. Het aantal startups in België groeit jaar na jaar, het succes van de startups uit eerdere lichtingen werkt duidelijk inspirerend. ‘Wie startups nu nog een hype noemt, heeft de voorbije jaren niet goed opgelet’, zegt Start it @KBC-oprichter Lode Uytterschaut. ‘Er zijn niet alleen steeds meer startups, de kwaliteit wordt ook alleen maar beter en de founders weten hun ideeën steeds overtuigender aan de man te brengen.’
Een derde van de startups die de selectie overleefden, komt uit de hoofdstad. ‘Het heeft even geduurd, maar het gigantische potentieel van Brussel komt steeds duidelijker aan de oppervlakte’, merkt Anna Thomlinson, managing director van Start it @KBC. ‘Het aantal startups zit er in de lift, maar ook de enorme diversiteit onder de founders springt in het oog. We zagen oprichters met alle mogelijke nationaliteiten, uit Mexico, India, China, het Verenigd Koninkrijk, Bulgarije, Italië, Duitsland, Frankrijk,…’
35 procent van de nieuwste lichting startups heeft minstens één vrouwelijke stichter, bij de vorige pitchwave was dat nog maar 28 procent. De jury die de pitches beoordeelde tijdens deze pitchwave, bestond voor der helft uit vrouwelijke ondernemers en experts. ‘Jaar na jaar zien we het aantal vrouwelijke oprichters dat zich aanmeldt, stijgen, maar er blijft werk aan de winkel’, vertelt Thomlinson. ‘De investeerderswereld bijvoorbeeld blijft een mannelijk bastion, dat vooral investeert in mannelijke startups. Om die vicieuze cirkel te doorbreken, hebben we ervoor gezorgd dat in deze pitchwave de balans mannelijke en vrouwelijke juryleden perfect in evenwicht was.’
Productiviteitsoplossingen voor kmo’s (procesoptimalisatie, bedrijfssoftware,…) zijn populair bij startups. ‘België is en blijft een echt b2b-land’, benadrukt Uytterschaut. ‘De markt is relatief klein voor b2c, en is bovendien nog eens opgesplitst in twee taalgroepen, wat marketing en sales extra complex maakt. Kmo’s en corporates daarentegen staan steeds meer open voor de producten en diensten van startups, waardoor ze wel heel snel tractie krijgen op de b2b-markt.’