Waterlekken kunnen veel geld kosten, maar je moet ze wel detecteren natuurlijk. De startup Shayp brengt sinds kort een slimme watermonitor op de markt, die dit feilloos doet. Wij gingen alvast in gesprek met oprichter Gregoire de Hemptinne om te bekijken hoe dit effectief in zijn werk gaat.
Shayp ontwikkelde een klein toestelletje dat waterlekken kan detecteren en je vervolgens op de hoogte stelt met een bericht. ‘Waterlekken zorgen voor verhoogde waterkosten en de kost van water is de voorbije jaren fiks de hoogte ingeschoten. Logisch dus dat steeds meer beheerders van gebouwen en consumenten deze lekken willen detecteren en laten dekken. Bovendien kunnen waterlekken ook voor structurele problemen zorgen’, geeft De Hemptinne aan. ‘Reken toch maar op zevenhonderd à achthonderd euro per jaar dat een toiletlek je gemiddeld kan kosten. Daar kan je heel andere dingen mee doen. Ons klein device detecteert het lek, stuurt een bericht en laat ook gelijk toe om een afspraak te maken met een professional die het lek komt dichten.’
Momenteel richt de startup zich enkel op de b2b-markt, maar daar zou in de nabije toekomst verandering in kunnen komen. ‘Momenteel werken we nog niet met single contracts, omdat we nog niet de volumes kunnen aankopen die nodig zijn. Voor de particulier zijn de toestellen momenteel nog te duur. Tegen 2019 willen we wel de consumentenmarkt betreden. We zijn er van overtuigd dat we tegen dan een betaalbaar device kunnen leveren.’ De startup zelf is sinds 2017 actief en telt naast De Hemptinne nog twee andere founders. ‘De opstart hebben we zelf gefinancierd, maar ondertussen hebben we een eerste kapitaalronde achter de rug. Enkele business angels zijn ingestapt en ook van Imec krijgen we de nodige steun. Tegen eind 2019 plannen we een tweede ronde, omdat we dan een groeiversnelling willen realiseren in de consumentenmarkt.’
Water is kostbaar
De ambitie is alvast om snel rendabel te worden in de zakelijke markt. ‘Verzekeringsbedrijven en beheerders van gebouwen zijn onze voornaamste klanten. Via deze kanalen kunnen we op een snelle manier en op grote schaal de eindgebruikers bereiken. Momenteel zijn we voornamelijk actief op de Europese markt. Er zijn echter ook andere landen waar water zeer kostbaar is en waar er interesse is. Momenteel hebben we een grote concurrent uit het Verenigd Koninkrijk, maar in tegenstelling tot hun oplossing kunnen wij wel aangeven hoeveel waterverlies er is. Wij hebben dus een kleine technologische voorsprong die we moeten uitbuiten’, zegt De Hemptinne.
Het device van Shayp kan door iedereen geïnstalleerd worden. ‘Gebruiksgemak was van in het begin het uitgangspunt. Je brengt het device binnen de twee minuten aan op je watermeter, zonder dat er een professional aan te pas moet komen. De gegevens worden vervolgens naar de cloud doorgestuurd, waar wij er onze algoritmes en kunstmatige intelligentie op los laten. De uitvoering hebben we dan weer bewust low-tech gehouden. Momenteel gebeuren de meldingen nog via een simpele sms, zodat iedereen ermee kan werken.’
Groeien
Bij Shayp leeft het gevoel dat de markt rijp is voor hun oplossing. ‘Verzekeringsmaatschappijen en beheerders van gebouwen zetten meer en meer in op preventie en innovatie. Bovendien is water de afgelopen jaren fors duurder geworden, waardoor het loont om te investeren in oplossingen die waterverlies voorkomen. Van dit momentum willen we dan ook gebruik maken om onze oplossing snel uit te rollen. Een lage prijs, een feilloze detectie en een batterij die lang meegaat, zijn maar enkele van onze troeven die dit mogelijk moeten maken. Ons device is makkelijk in gebruik en we weten ondertussen allemaal dat meten, weten is’ besluit De Hemptinne.