IBM Food Trust stelt zijn voedselvoorzieningsketennetwerk beschikbaar. Met de op blockchain gebaseerde oplossing kunnen organisaties in de voedselindustrie gegevens uit het gehele voedselecosysteem verzamelen om zo traceerbaar, transparant en efficiënt te werken.
De oplossing komt na achttien maanden testen nu wereldwijd beschikbaar. Naar eigen zeggen is IBM Food Trust een van de grootste blockchainnetwerken in wording – en nog altijd snel groeiende. Ter indicatie: inmiddels zijn miljoenen individuele voedingsproducten door retailers en leveranciers op het netwerk getraceerd en verkocht aan consumenten.
De nieuwste aanhaker op het netwerk is de wereldwijd opererende Carrefour. De Franse retailer wil het blockchainnetwerk van IBM Food Trust inzetten om hun food excellence-acties te versterken. Als keten met meer dan 12.000 winkels in 33 landen gaat Carrefour de oplossing gebruiken om het vertrouwen van de consument in een aantal Carrefour-merkproducten te benadrukken. De verwachting is dat het blockchainnetwerk tegen het jaar 2022 naar alle Carrefour-merken wereldwijd is uitgebreid.
Afval verminderen
Behalve voedsel veiliger maken, heeft IBM Food Trust zich ook ontwikkeld als een oplossing om de voedselvoorziening te optimaliseren. Zo verschaft ze inzichten in de productversheid, helpt ze afval te verminderen en maakt de oplossing volgens het bedrijf de supply chain efficiënter, samenwerkend en transparant. De blockchaintoepassing brengt de technologie, zakelijke services en inzichten van de industrie bij elkaar om processen in deze industrie te helpen transformeren, aldus IBM. Daarbovenop worden nog geavanceerde analyses, IoT-gegevens en automatisering geïntegreerd.