55 procent van de it-professionals in België meent dat, zonder voldoende middelen, de it-afdeling er niet zal in slagen om de talrijke taken die van ze verwacht worden tot een goed einde te brengen. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van Insight waarbij er de afgelopen maanden 1012 it-professionals in negen Europese landen bevraagd werden, waaronder een honderdtal uit België.
Vanuit de organisatie wordt van de it-afdeling verwacht dat ze zowel de ondersteuning biedt bij de dagelijkse zaken zoals onder meer support, beveiliging, GDPR-maatregelen als initiatief neemt om met innovatieve projecten te komen die de business verder vooruithelpen. Twee derde van de ondervraagde it-professionals meent echter dat ze niet voldoende midden hebben om de organisatie hierin adequaat te ondersteunen. Een derde zegt dat een gebrek aan goed gedefinieerde rollen en verantwoordelijkheden hen parten speelt.
‘Bedrijven zijn er zich zeer goed van bewust dat technologie een cruciale rol speelt in hun strategie om te evolueren naar een productieve werkplek om zo de klanttevredenheid te verhogen en/of meer marktaandeel te verwerven. Uit het onderzoek blijkt dat er een spanningsveld is tussen wat het management allemaal wil en wat de it-afdeling, met de huidige middelen, kan doen. Er zal op langere termijn moeten gekeken worden en de it-afdelingen zullen over de geschikte middelen moeten beschikken’, zegt Marie del Marmol, country manager van Insight Belux.
Om de workload te verminderen hebben heel wat bedrijven beroep gedaan op managed services. Gemiddeld werd 32 procent van het it-budget aan managed services gespendeerd. De redenen? Meer dan helft van de ondervraagden geeft aan dat ze dit deden om de dagelijkse it-taken te stroomlijnen. Een derde gaf aan dat ze op die manier it-resources konden vrijmaken om dan in te zetten op echte business-gerelateerde zaken en nog eens een derde deed het om de medewerkers, die steeds meer hun eigen apparaten en tools gebruiken, beter te ondersteunen. Iets meer dan twee derde van de ondervraagden (67 procent) zullen trouwens in de volgende twaalf tot vierentwintig maanden ook blijven investeren in managed services.
Terwijl organisaties steeds meer verwachten dat de it-afdeling helpt in het ontwikkelen en ondersteunen van initiatieven om de business te doen groeien, vindt 44 procent van de ondervraagden dat hun afdeling overwegend als cost center wordt beschouwd. 12 procent meent dat ze meer als een innovatie-hub worden beschouwd en 42 procent zegt dat het een mix is.
Cost Center
Het afgelopen jaar heeft zowat 63 procent van de bedrijven geïnvesteerd in aoftware-as-a-aervice -diensten en ruim de helft investeerde in security-as-a-service diensten. Beschikbaarheid en beveiliging van data worden voorts aangeduid als twee zeer belangrijke bezorgdheden van de it-afdelingen over hun cloud-infrastructuren.
De it-professionals geven ook aan in welke domeinen meer moet geïnvesteerd worden. Met stip bovenaan genoteerd staat het budget voor ‘security’ op de voet gevolgd door ‘cloud’ en ‘crm’. Ook over ‘big data’ maken it-professionals zich zorgen. Zowat 36 procent vindt het gebrek aan eigen talent gespecialiseerd in ‘big data’ een belangrijk probleem. 34 procent vindt dan weer dat het aanwenden van inzichten uit die ‘big data’ om de business bij te sturen een hele uitdaging zal worden. Nog één derde maakt zich zorgen om de enorme hoeveelheid data die er nog zal bijkomen, onder meer uit alle sensor-gebaseerde producten.