Zo’n 68 procent van de Vlaamse ondernemingen heeft in de periode 2014-2017 een product-, proces-, organisatorische, of marketinginnovatie geïntroduceerd. Dat blijkt uit de recentste Community Innovation Survey (CIS) van het ECOOM, het Expertisecentrum O&O Monitoring.
Naar omvang gemeten waren het vooral de grotere ondernemingen die innoveren, zij tikken af op 87 procent, tegenover 61 procent van de kmo’s. Veruit het grootste aantal innoverende bedrijven kwam uit een high tech-sector (80 procent). De industrie (70 procent) laat ook de dienstensector (57 procent) nog wel achter zich, zo blijkt uit de cijfers, al is er wel beterschap. Vier jaar geleden was de dienstensector goed voor 44 procent.
Koenraad Debackere, promotor-woordvoerder ECOOM en medeauteur van de studie: ‘Deze gevalideerde cijfers tonen aan dat innovatie bij de Vlaamse bedrijven in goede doen is en er zich een duidelijke stijging manifesteert over alle sectoren en segmenten heen, waarbij ook de dienstensector met een sterke uitbouw van innovatie bezig is.’
Naast product- en procesinnovatie vormen ook organisatorische innovatie en marketinginnovatie belangrijke bronnen van vernieuwing in het bedrijf. Ongeveer 37 procent van de Vlaamse ondernemingen voerde in de periode 2014-2016 een organisatorische innovatie door, terwijl 28 procent in die periode een marketinginnovatie invoerde.
Om te weten waar Vlaanderen in Europa staat, is het wachten tot december. Dan heeft Eurostat alle cijfers van de Europese lidstatenverwerkt. Vorig jaar wist de regio Vlaanderen de tweede plaats in Europa te veroveren, na Zwitserland.
Het volledige ECOOM-rapport is hier te downloaden.