59 procent van de Adword-advertenties op de Belgische Google-site komen van buitenlandse bedrijven. Opvallend is dat deze verhouding nagenoeg hetzelfde is als enkele jaren geleden.
‘Ik heb deze zomer aan mijn collega’s gevraagd om de berekening nog eens te doen. Maar het resultaat is helaas zo goed als hetzelfde als pakweg vijf à zes jaar geleden’, stelt Thierry Geerts, country director voor Google in België. ‘Toen was er ook een verhouding van 60 procent vanuit het buitenland en 40 procent vanuit België. Er is dus haast niets veranderd’, stelt hij. Het merendeel van de Google-advertenties komt dus nog steeds van buitenlandse bedrijven, vaak uit Nederland of Frankrijk.
Belgen niet klaar voor mobiel
Geerts ziet deze trends ook bij de .be-domeinnamen. ‘Die zijn voor de helft eigendom van een bedrijf dat niet uit België komt’, vertelt hij. ‘En de helft daarvan is goed geoptimaliseerd voor mobiel.’
Hiermee doen ze het veel beter dan de Belgische .be eigenaars. ‘Daarvan is slechts 13 procent geoptimaliseerd voor de smartphone. We weten dat websites binnen drie seconden moeten laden, ook op je smartphone. Bij de meeste Belgische bedrijven laadt hun website op de smartphone veel trager, en dat is nefast.’