Netwerkevenementen zijn er bij de vleet, maar hoe leg je daar contact met de juiste mensen? Niet iedereen is even vlot en sociaal, los van het feit dat je ook nog eens op interessante contacten moet botsen. Een probleem waar de startup Conversation Starter een oplossing voor heeft bedacht. Wij spraken met co-founder Rutger Bevers.
Geweldige sprekers, een puik georganiseerd evenement, maar beperkte netwerkmogelijkheden, dat was het probleem waar Rutger Bevers enkele jaren geleden op botste en wat hij samen met Niels Peetermans besloot te verhelpen. ‘Vroeger organiseerde ik zelf enkele professionele events en ik kwam tot de conclusie dat er wel geweldige content was, maar dat het netwerken stroef liep. De kans dat je de juist mensen kon spreken was klein en je verloor heel wat tijd. Nochtans bleek uit surveys dat netwerking voor bezoekers even belangrijk was als de content om naar events te komen. Het idee voor Conversation Starter was geboren. Wat begon met een prototype leidde in 2015 uit in een nieuwe versie die momenteel draait.’
Helpen het ijs te breken
Conversation Starter laat bezoekers van zakelijke events toe om op voorhand de aanwezigheidslijst te bekijken, meetings te regelen met interessante contacten en op een vaste plaats af te spreken. ‘Verder helpt onze software ook om deze contacten zo efficiënt mogelijk te plannen, met zo min mogelijk verplaatsingen en tijdverlies. Bezoekers kunnen ook een aantal ijsbrekers meegeven. Het zijn tastbare verzoeken of aanbiedingen waardoor je onmiddellijk iemands expertise of vragen kan zien. Ons algoritme en artificiële intelligentie plaatsen dan de interessantste contacten op basis van je profiel en interesses bovenaan, zodat je snel nog meer meerwaarde uit je bezoek haalt. Matchen is onze kerndoelstelling. De tijd dat je als bezoeker enkel voor de sprekers naar een evenement ging ligt immers achter ons. Heel wat van deze speeches vind je ook al online, dus organisatoren moeten voor toegevoegde waarde zorgen. Daar helpen we met Conversation Starter bij. Wij vinden het leggen van contacten minstens even essentieel als goede sprekers en degelijke catering’, geeft Bevers aan.
Leads genereren op events
Ondertussen telt het team van Conversation Starter, dat naast de twee co-founders uit nog twee extra leden bestaat drie klantentypes. ‘Organisatoren van grootschalige matchmaking events, corporate events en premium events, komen bij ons aankloppen. KBC, ING, Google en The European Space Agency zijn maar enkele klanten. Vaak wordt onze software ook ingezet om de eigen mensen te koppelen aan potentiële klanten, zo doet Conversation Starter dienst als lead generator voor bedrijven.’
Conversation Starter telt enkele concurrenten, maar tracht zich toch te onderscheiden. ‘We merken dat persoonlijke service en hulp bij het opstarten ontzettend belangrijk is. Ook de gebruiksvriendelijkheid van onze software ligt hoger omdat we heel veel research. Zo stijgt het rendement van het netwerken. We zijn ook als enige zo gefocust op matchmaking’, zegt Bevers. ‘Momenteel zijn we voornamelijk actief in België, maar in zowat alle Europese landen hebben we al projecten lopen gehad. Meestal gaat het om grote organisaties en bedrijven die de meerwaarde van onze dienstverlening inzien. Wij hanteren een prijsmodel dat gebaseerd is op het aantal verwachte deelnemers, zodat de organisatie ook een duidelijk beeld heeft van de kost.’
Niet enkel voor events
De ambitie van Conversation Starter reikt verder dan enkel de eventsector. ‘Onze sterkte en focus ligt op matchmaking, maar dat hoeft in de toekomst niet tot één sector beperkt te blijven’, werpt Bevers een blik op de toekomst. “We hebben heel wat expertise opgedaan over matchmaking, hoe we dit vlot bruikbaar kunnen maken voor gebruikers en de technische algoritmes die alles in goede banen moeten leiden. We willen dan ook uitgroeien tot dé referentie in matchmaking en mensen verbinden, sowieso onze oorspronkelijk doelstelling.’
Eerder zorgde Imec voor bijkomende kapitaal, maar ondertussen wordt uitgekeken naar een tweede kapitaalronde. ‘Groeien kost geld, zeker in een b2b-markt. We willen snel groeien, hebben nood aan goede engineers en die kosten geld. De vooruitzichten zijn mooi, maar een stroomversnelling is welkom’, besluit Bevers.