Meer dan 80 procent van de Belgen verricht bankbetalingen via zijn smartphone. Dat staat in de studie ‘EMEA Digital Banking Maturity 2018’. In termen van algemene digitale maturiteit hinken de Belgische banken wel achterop.
In vergelijking met consumenten in andere Europese landen verkiest de Belg zijn smartphone boven bankieren op het internet. 45 procent van de Belgen grijpt in de eerste plaats naar zijn smartphone voor bankzaken. Meer dan 80 procent doet ook zijn betalingen het liefst via de mobiele weg. Dat is een van de hoogste scores in Europa, enkel Nederland en Spanje doen het beter.
‘De Belgische consument heeft het mobiel bankieren duidelijk in de armen gesloten, meer dan zijn Europese buren’, zegt Karel Van Eetvelt, ceo van Febelfin, de Belgische federatie van de financiële sector. ‘De Belgische consument verricht zijn betalingen liever via zijn smartphone dan via de computer. De cijfers spreken voor zich: terwijl we in 2012 nog maar 360.000 abonnementen op mobiel bankieren telden, is het aantal zes jaar later gestegen tot 5,88 miljoen. Dat is een stijging van 30 procent ofwel 1,3 miljoen abonnementen in een jaar in vergelijking met 2016.’
In termen van algemene digitale maturiteit hinken de Belgische banken wel achterop. Belgische banken zijn eerder gericht op gebruiksvriendelijkheid dan op een variatie aan functionaliteiten, zoals het openen van een rekening. Aangezien er weinig vraag is van de klant naar meer functionaliteiten, staan de Belgische banken ook niet onder druk om een breder pakket digitale diensten te ontwikkelen zoals in Polen en Spanje. Dat komt doordat de Belgen geen uitgesproken ‘early adopter’-mentaliteit hebben. Dit wil niet zeggen dat na een aantal jaren Belgen zullen overgaan tot een verdere digitale adoptie. Belgen starten langzamer, maar gaan voor een meer specifieke uitbreiding.
Als gevolg van de veranderde regelgeving, voornamelijk de Europese Richtlijn over de betalingsdiensten (PSD2), en de concurrentie van fintechs neemt de druk op de bankwereld toe om anders te gaan bankieren. De instellingen die als ‘digital champions’ benoemd zijn in de studie, zijn ook toonaangevende leiders in ‘Open Banking’ en ‘Beyond Banking’. Open Banking is een bedrijfsaanpak gebaseerd op een platform waarbij gegevens, processen en zakelijke functionaliteiten beschikbaar worden gesteld aan een ecosysteem van klanten, externe ontwikkelaars, fintech-startups of partners. Beyond Banking is eveneens gebaseerd op een platform, maar biedt de klant meerdere diensten aan in een geïntegreerde en samenhangende suite via een ecosysteem van verschillende serviceproviders (zoals mobiliteit, beveiliging en bezorging).