Lidl is circa een half miljard euro kwijt aan een mislukt SAP-project. De Duitse supermarktketen is sinds zeven jaar bezig met de implementatie van de bedrijfsapplicatie, maar heeft het vertrouwen in een goede afloop verloren. Dat schrijven Duitse media.
Om de it-infrastructuur te vereenvoudigen, startte Lidl in 2011 met de implementatie van het zogenoemde eLWIS-systeem (naar het Duitse Elvis), gebaseerd op SAP HANA for retail. Dat verliep aanvankelijk goed: het systeem werd zelfs internationaal uitgerold en in april van vorig jaar nog onderscheidde SAP de supermarktketen met een prijs omdat het een van zijn beste klanten was.
Problemen ontstonden toen SAP ontdekte dat de supermarktketen zijn voorraadsysteem op inkoopprijzen baseert, terwijl de software van SAP uitgaat van retailprijzen. Omdat Lidl geen aanpassingen wenste te doen, moest de software een modificatie ondergaan – met als gevolg toenemende kosten en afnemende efficiëntie. Op het dieptepunt werkten er duizend medewerkers en honderden consultants aan de implementatie. Bovendien werd de SAP-blauwdruk ingehaald door nieuwe technologieën.
Stekker
Volgens onder andere het vakblad Lebensmittel Zeitung heeft Lidl nu besloten de stekker uit het project te trekken en een verlies van circa vijfhonderd miljoen euro te incasseren. Hoewel de keten enkele jaren geleden liet doorschemeren dat het oude erp-systeem ‘de limieten van zijn levensvatbaarheid’ had bereikt, wil het hier toch op terugvallen.
Hoe de toekomstige samenwerking met SAP eruit ziet, is onbekend. Lidl werkt op andere terreinen nog wel met samen met de erp-reus. De dood van eLWIS staat hier volgens de partijen los van.