De GDPR komt nauwelijks op de radar van de gemiddelde Belg, blijkt uit een enquête van de consumentenorganisatie Test Aankoop bij duizend landgenoten waarover Belga bericht. Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer benadrukt het belang van de GDPR.
Bij het ingaan van de GDPR deden bedrijven alle moeite van de wereld om hun klanten en webbezoekers hiervan op de hoogte te brengen en te vragen of ze nog berichten wilden ontvangen, maar slecht 57 procent van de ondervraagden zegt enkele van die berichten te hebben gelezen. 23 procent geeft zelfs aan alles meteen te hebben weggeklikt. Amper 8 procent beantwoordde het mailverkeer, 38 procent deed dat nooit. Welgeteld 1 procent van de Belgen is dan ook van mening dat de GDPR zal bijdragen aan de bescherming van privacy.
Test Aankoop geeft zelf al aan dat er nog een zeer lange weg is af te leggen om mensen te sensibiliseren over privacybescherming. Ook bij de overheid is dit doorgedrongen. ‘We moeten mensen informeren over wat bedrijven met hun data doen’, reageert staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld). ‘Zo kunnen ze betere keuzes maken over met welke bedrijven ze in zee gaan. Het is ook belangrijk dat mensen de consequenties kennen van bepaalde keuzes. De GDPR helpt alvast door de rechten duidelijk te stipuleren en afdwingbaar te maken. Zo krijgt de consument meer macht en zullen bedrijven zich automatisch moeten aanpassen