Het roemruchte, bijna honderd jaar oude Time Magazine, nu eigendom van Meredith Corperation, wordt overgenomen door Marc Benioff, een van de vier oprichters van Salesforce. Met de koop is 190 miljoen dollar (ruim 160 miljoen euro) gemoeid.
Het nieuws sloeg om twee redenen in als een bom. Want is de journalistiek het nieuwe speeltje van de superrijken? Immers, in 2017 had Benioffs bedrijf Salesforce een omzet van bijna 8,4 miljard dollar, terwijl hij zelf goed is voor zo’n zes miljard dollar. En: waarom maar liefst 190 miljoen dollar betalen voor een uitgave die net als andere tijdschriften worstelt met voortdurend teruglopende advertentie-inkomsten en oplagecijfers? Een titel bovendien die iemand onder de veertig jaar weinig zal zeggen.
Marc Benioff verklaart dat hij en zijn vrouw Lynne – die ook bij de koop betrokken is – Time op persoonlijke titel kopen en dat de transactie los staat van Salesforce, waarvan hij medeoprichter is (in 1999), maar ook voorzitter en mede-ceo. Ook zullen, aldus de verkopende partij Meredith, de Benioffs niet betrokken zijn bij de dagelijkse operaties of journalistieke beslissingen in Time. Deze verantwoordelijk blijft bij het huidige managementteam.
In een interview met The Wall Street Journal voegt Benioff eraan toen dat hij en zijn vrouw investeren ‘in een bedrijf met een enorme impact op de wereld, een bedrijf dat bovendien een ongelooflijk sterke onderneming is. Dat is wat we zoeken wanneer we als een gezin investeren.’
Steve Jobs
Gefronste wenkbrauwen dus. Want nadat Amazon-oprichter Jeff Bezos de Washington Post in 2013 voor 250 miljoen dollar kocht, komt het Amerikaanse tijdschrift Time nu ook in handen van een techgigant. We hadden al Laurene Powell-Jobs, de weduwe van Steve Jobs, die een meerderheidsbelang nam in het tijdschrift The Atlantic, en Los Angeles Times, dat begin dit jaar onder de hoede kwam van Patrick Soon-Shiong, die zijn fortuin vergaarde in de biotech.
Ook CNN-journalist Laurie Segall verbaast zich over de ontwikkelingen rond leiders uit de techwereld die ‘een groeiende interesse hebben in het beschermen van de fundamenten van onze samenleving, die steeds vaker worden aangevallen’. Volgens haar is het investeren in mediabedrijven een manier op het imago op te poetsen van zowel de persoon in kwestie als het techbedrijf waarvoor ze staan.
Nu verdient Benioff vooralsnog het voordeel van de twijfel. Zo hebben hij en zijn vrouw Lynne meer dan 250 miljoen dollar gedoneerd aan kinderziekenhuizen; Marc is zelfs mede-eigenaar van het UCSF Benioff Kinderziekenhuis. Bovendien gaat een procent van de omzet van Salesforce naar mvo-projecten.
Over dertig dagen gaan we het zien, want dan, is de verwachting, wordt de verkoop van Time aan Marc en Lynne Benioff afgerond.