Het internetgebruik in de Belgische universiteiten is in het tweede semester van het academiejaar 2017-2018 met 21 procent gestegen in vergelijking met diezelfde periode een jaar eerder. In het totaal tikte het internetgebruik voor het volledige academiejaar 2017-2018 af op 53,64 petabyte data. Dat blijkt uit cijfers van Belnet, het nationale netwerk voor onderzoek en onderwijs. Computable spreekt met Herman Moons, diensthoofd Centrale ICTS Infrastructuur bij KU Leuven, en Jan Torreele, directeur van Belnet, over het toenemende internetgebruik op universiteiten.
‘De verklaring voor die toename van internet op universiteiten ligt voor de hand’, vertelt Moons. ‘Dankzij de populariteit van streamingdiensten zoals YouTube en de digitalisering van het onderwijs verbruiken we meer multimediale data. Opdrachten worden elektronisch ingediend, lessenroosters en cursussen staan online en vaak zijn zelfs hele colleges via het Massive Open Online Courses-platform online raadpleegbaar.’
Is de toename verrassend?
Torreele: ‘Allerminst. De afgelopen vijftien jaar noteerden we op ons netwerk een jaarlijkse stijging van 20 à 25 procent in het dataverbruik. De universiteiten volgen dezelfde trend. Voor hen is het internet een basismiddel in al hun kernactiviteiten.’
Gebruiken enkel studenten meer data?
Moons: ‘Neen, ook onze onderzoekers maken steeds meer en intensiever gebruik van het netwerk. Internationale samenwerking is vandaag de norm en de uitgewisselde onderzoeksdata zijn sterk in volume toegenomen door onder andere de hogere resolutie van moderne meetapparatuur.’
Torreele: ‘Ook de opkomst van het internet of things heeft er mee te maken. Dat wordt steeds vaker door universiteiten en onderzoekers gebruikt. Er zijn zoveel meer toestellen aan het internet gekoppeld, wat zorgt voor een echte multiplicator. Die verzamelde data geven onderzoekers een schat aan informatie.’
Hoe gaat het in de toekomst evolueren?
Torreele: ‘Het komende academiejaar verwacht Belnet opnieuw een groei van 20 à 25 procent. Die stijging zal zich ook de jaren erna doorzetten, met andermaal een verdrievoudiging van het internetgebruik na vijf jaar. Met de opkomst van virtual reality worden studenten bijvoorbeeld echt ondergedompeld in het lesmateriaal en ervaren ze de stof ten volle. Het voegt een totaal nieuwe dimensie toe aan de leerervaring. Bovendien werken onderzoekers ook veel vaker, intensiever en gemakkelijker op internationaal niveau samen via het Belnet-netwerk, zoals het geval is bij het CERN-onderzoek in Genève. Dat is een factor die de trafiekstijging sterk ondersteunt.’
Volgens Torreele is het Belnet-netwerk ook voorzien op zulke stevige stijgingen in dataverbruik, omdat bij het ontwerp ervan werd uitgegaan van dergelijke groei.
U bent er gerust op dat er ook in de toekomst geen capaciteitsproblemen zullen zijn?
‘Zeker, we investeren continu in onze netwerkinfrastructuur om te kunnen blijven voldoen aan de specifieke noden van onze aangesloten organisaties. Het upgraden van de capaciteit en de toestellen gebeurt voortdurend en bovendien is onze infrastructuur uiterst schaalbaar.’